نام کتاب: آموزش و مشاوره قبل از ازدواج

تألیف: سید مهدی حسینی «بیرجندی»

ویراستار: فرمهر صدقی

چاپ: دهم 1402

ناشر: انتشارات آوای نور

تعداد صفحه: 376

قیمت: 240000 تومان

معرفی کتاب: 

اهميت مشاوره قبل از ازدواج در حدي است كه چنانچه از يافته­هاي علمي در انتخاب همسر مناسب استفاده شود جوانان تا پایان عمر با شادي و سعادت زندگی خواهند کرد و اكثر مشكلات و مسائل خانواده­ها در صورت ريشه يابي علت آن به انتخاب نامناسب در يك يا چند عامل اثرگذار در ازدواج برمي گردد. این کتاب به جوانان در آستانه ازدواج در تشکیل و ادامه یک زندگی شاد و پر از صمیمیت و به مشاوران، روانشناسان، مددکاران اجتماعی و کلیه کسانی که یاری گر خانواده ها در این زمینه هستند، کمک می کند.

بخشی از متن کتاب

تعريف مشاوره ازدواج

قطعا با خانواده­هایي روبه رو شده ايد كه پس از ازدواج با مشكلات زيادي مواجه شده­اند. گاه كانون خانواده به قدري ناراحت كننده و متشنج است كه تنها راه حل، طلاق و جدايي است و طلاق خود نيز عواقبي نابهنجار به دنبال دارد.

  • زن و شوهري كه از نظر فرهنگي فاصله دارند.
  • زن و شوهري كه از نظر درجه تحصيلات اختلاف دارند.
  • زن و شوهري كه معتقد به اديان متفاوت مي باشند.
  • زن و شوهري كه از نظر اجتماعي در طبقات متفاوتي قرار دارند.
  • زن و شوهري كه وضع مالي متفاوتي دارند.
  • زن و شوهري كه توافق اخلاقی ندارند و …… .

چنين افرادي در زندگي نمي­توانند هماهنگي ايجاد نمايند و در نتيجه از زندگي شيرين خانوادگي بهره­اي نمي­برند.

تشكيل خانواده در صورت موفقيت، سعادت و در صورت عدم موفقيت، ناراحتي و مشكلات زيادي به دنبال دارد كه اهميت مشاوره قبل از ازدواج را تاييد مي­نمايد.

در مشاوره ازدواج به مراجع كمك مي شود تا مناسب ترين همسر را انتخاب كند و مراحل ازدواج را به بهترين نحو انجام دهد.

بنابراين مشاور بايد نسبت به شناخت زوجين و خانواده­هاي آنان و تمام عواملي كه در زندگي زناشویي دخالت دارند، اقدام كند و مراجع را در جهتي كه زوجين هماهنگي بيشتري داشته باشند، هدايت نمايد. مشاور ازدواج بايد صلاحيت لازم را داشته باشد تا از عهده اين امر مهم برآيد.

 

اهداف ازدواج

اهداف ازدواج پاسخ به نيازهاي رواني و جسماني و ايجاد كانون انس، الفت، آرامش، رأفت و مهرباني بين زن و مرد و كمك به تعادل و رشد يكديگر در سايه عفت و پاكدامني است. براي تحقق اين اهداف بايد تمام مراحل ازدواج بر اساس اصول شرعي و علمي با استفاده از مشاوران ذيصلاح انجام گيرد. يكي ديگر از هدف­هاي ازدواج كه نتيجه اهداف كلي بالا است، ادامه نسل و تربيت فرزندان صالح است كه بار سنگيني بر دوش والدين مي باشد و ايجاب مي­كند كه هر دو با رعايت اصول تعليم و تربيت در پرورش آنان بكوشند و به جاي تبعيت از اصل كميت يعني فرزندان زياد غير صالح به توليد فرزند كمتر ولي صالح و مهذب همت گمارند.

بطور كلي مي­توان گفت اهداف ازدواج عبارتند از:

  • نيل به آرامش و سكون
  • تامين نيازهاي جنسي و توليد نسل
  • تكميل و تكامل
  • سلامت و امنيت اجتماعي
  • تامين نيازهاي رواني- اجتماعي

 

ضرورت مشاوره در ازدواج

در زندگي نقاط تعيين­كننده­اي وجود دارد كه سرنوشت­ساز است. با اين كه در مواجهه با هر مشكل، مراجعه به مشاور ضرورت دارد ولي مهم ترين آن تصميم گيري در انتخاب همسر است. دختري كه مواجه با خواستگاران متعدد است و يا پسري كه از بين دختران زيادي مي­خواهد به انتخاب بپردازد در يك مرحله بحراني از زندگي قرار دارد. بحران فكري زماني بيشتر مي­شود كه در آستانه تصميم گيري است. دختر دانشجویي ساعت 10 شب به نگارنده زنگ زد كه نزديك است ديوانه شوم، من هر طور شده بايد شما را ببينم. قرار است فردا شب به خواستگاري من بيايند. نمي دانم بپذيرم يا خير. كمكم كنيد، شب خواب ندارم، نمي­توانم تصميم بگيرم. بالاخره قرار شد صبح روز بعد در دانشگاه با او ملاقات كنم و مشاوره­اي در اين مورد انجام شود. او دو خواستگار همزمان داشت و شرايط هر دو مشابه بود. بالاخره پس از يك ساعت مشاوره به جایي رسيد كه با خيال راحت در انتخاب يكي از آن دو تصميم گرفت. مشاوره در آستانه ازدواج از اهميت ويژه اي برخوردار است وگاه غفلت از اين امر و انتخاب نامناسب با وجود بررسي­ها وتحقيقات قبلي ممكن است منجر به شرايطي در زندگي شود كه نشاط و زندگي شاد وسعادتمند را از فرد بگيرد و برعكس يك مشاوره به موقع و گزينش مناسب، نشاط و سعادت را در طول عمر موجب گردد.

پرسش­هاي جوانان در آستانه ازدواج

براي جوانان در آستانه ازدواج سوالات زيادي مطرح است. در مورد هر يك از اين سوالات و رسيدن به بصيرت و تصميم­گيري مناسب نياز به مشاوره است. نمونه اي از پرسش­هاي دختران در اين مورد عبارتند از:

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:
آموزش و مشاوره قبل از ازدواج / تألیف سید مهدی حسین بیرجندی

آموزش و مشاوره قبل از ازدواج با رویکرد اسلامی / تألیف سید مهدی حسین بیرجندی

اصول و فنون همسریابی دختران / تألیف سید مهدی حسین بیرجندی

روان درمانی خنده و گریه و نقش آنها در سلامت روان و مشاوره/ تألیف سید مهدی حسینی بیرجندی

روان درمانی و مشاوره با رویکرد اسلامی / تألیف سید مهدی حسین بیرجندی

روان درمانی و مشاوره با رویکرد اسلامی (رویکردها روشها ی درمانی و مدیتیشن)/ تألیف سید مهدی حسینی بیرجندی

مشاوره و روان درمانی خانواده با رویکرد فرهنگ ایرانی/ تألیف سید مهدی حسین بیرجندی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد