نام کتاب: الزامات طراحی آموزشی (اصول بنیادین با  فرایندها و فعالیت ها) (ویرایش سوم)

مؤلفین: اَبی.اچ. براون- تیموتی.د.گرین

مترجم: مجید بهرامی

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ : سوم 1400

تعداد صفحه: 352

قیمت : 100000 تومان

معرفی کتاب:

هدف از طراحی آموزشی، تسهیل آموزش و تعمیق یادگیری در فراگیران است و برای آن فوایدی قائل ­اند از جمله: از بین بردن بٌعد زمان و مکان، کاهش هزینه، و افزایش و بهبود عملکرد انسانی.

رشته طرحی آموزشی از رشت ه­های نوظهور در فناوری آموزشی است که از جایگاه ویژه ­ای در آموزش­های رسمی و غیر رسمی در سیاست­های آموزشی کشورها برخوردار می­ باشد.

هدف از ترجمۀ این کتاب داشتن دیدی عملی و کاربردی در مباحث طراحی آموزشی است که با زبانی روان و اجرایی، نکات لازم و مورد نیاز هر طراح آموزشی، مسئول و مجری در زمینۀ آموزش و یادگیری را آموزش می­ دهد.

بخشی از پیشگفتار کتاب:

هدف این کتاب ارائه مبانی پایه‌، برای فعالیت‌های طراحی‌آموزشی؛ توضیح اصول مهم طراحی‌آموزشی؛ توصیف فرایندهای مورداستفاده برای به‌کارگیری این اصول در عمل؛ و ارائه نمونه‌هایی از کاربرد عملی آن‌ها به شیوۀ بهتری نسبت به هر مدل یا رویکرد منفردی در ID می­باشد. ویرایش سوم جزئیات بیشتر و اطلاعات به‌روزتری را در مورد فرایند طراحی‌آموزشی فراهم می‌کند:

  • هر فصل که به یکی از فرایندهای طراحی‌آموزشی می‌پردازد، با نمونه‌های مختصری شروع می‌شود که نشان‌دهنده چالش‌هایی است که طراحان آموزشی در آن فرایند خاص با آن‌ها مواجه می‌شوند. هر نمونه در وسط و انتهای فصل بازنگری می‌شود و فرایند را در عمل به تصویر می‌کشد.
  • فصل‌ها در پنج بخش سازمان‌دهی شده‌اند: قبل از این­که شما شروع به طراحی‌آموزشی کنید؛ بررسی وضعیت – تحلیل نیازها، تحلیل تکلیف و تحلیل یادگیرنده؛ ایجاد آموزش _ برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای اقدام؛ ارزشیابی _ تعیین تأثیر اقدام؛ و تولید رسانه‌ها – مدیریت فرایند توسعه رسانه‌ها. هر فصل بارایج‌ترین ارائه محتوا در دوره‌های دانشکده همراه خواهد بود. این‌یک کتاب برای مبتدیان است.

این کتاب قصد ندارد جایگزین و یا رقیبی برای کتاب‌های دیگر مانند: طراحی سیستماتیک آموزش اثر دیک وکری[1]، طراحی‌آموزشی اثر اسمیت و راگان[2]؛ یا طراحی آموزش ­اثربخش اثر کمپ،راس و موریسون[3] باشد. این کتاب‌ها و دیگر کتاب‌های مشابه آن‌ها، هسته مرکزی کتابخانه هر متخصص طراحی‌آموزشی را تشکیل می‌دهند. هر یک از آن‌ها اطلاعات ارزشمندی را در مورد یک مدل واحد یا رویکرد خاص به طراحی‌آموزشی (ID) ارائه می‌کند که ارزش مطالعه دقیق توسط دانشجویان در سطوح متوسط و پیشرفته را دارد.

این کتاب به‌منظور معرفی عناصر ضروری طراحی‌آموزشی برای دانشجویان جدید ID طراحی‌شده است. بدین منظور، این کتاب مروری اجمالی بر اصول بنیادین، فرایندها و راهبردهایی که در حال حاضر شکل‌دهنده و معرف این حوزه هستند، ارائه می‌کند. در فصل‌هایی که عناصر ضروری طراحی‌آموزشی توصیف می‌شود، ما بابیان اصول (مانند تحلیل تکلیف) شروع می‌کنیم؛ سپس فرایندهای اعمال اصول تحقق‌یافته توسط یادگیرندگان در این حوزه را توصیف، مقایسه و تبیین می‌کنیم. درنهایت، نمونه‌هایی عملی از نحوه کاربرد این اصول ارائه می‌شود.

صرف‌نظر از نوع مدل مرجع، عموماً سه مرحله برای فرایند ID ذکر می‌شود: بررسی وضعیت (تحلیل نیازها، تحلیل تکلیف و تحلیل یادگیرنده)؛ ایجاد آموزش (برنامه‌ریزی، ایجاد و اجرای اقدام)؛ و ارزشیابی تأثیر آموزش. وقتی فردی این مراحل را درک کرد، آماده مطالعه و آزمایش آن‌ها از طریق روش‌های مختلف اجرایی هست. این کتاب اجزای سازنده هر یک از این مراحل را توضیح می‌دهد. بدین منظور به رایج‌ترین مدل‌ها و رویکردها اشاره‌ای خواهد نمود و نقاط قوت هریک از رویکردها را توصیف، مقایسه و تبیین می‌کند. این کتاب همچنین شامل نمونه‌ها و توصیه‌هایی برای کاربرد عملی است.

1 Dick, Carey, and Carey

2 Smith and Ragan

3 Morrison, Ross, and Kemp

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد