نام کتاب: انسان‌شناسي اجتماعي و فرهنگي (مردم‌شناسي) / با تاكيد بر فرهنگ مردم ايران

تاليف: هدايت الله ستوده

با همکاری: محمود رنجبر

ناشر: ندای آریانا

چاپ: پنجم 1400

تعداد صفحه: 248

قیمت: 80000 تومان

معرفی کتاب:

دنیایی که انسان در آن زندگی می­کند، رویدادهای بی­شماری را به خود دیده است. این رویدادها او را وا­می­دارد تا دربارۀ آنها بیندیشد و برای شناخت و تبیین آنها بکوشد.

انسان­ شناسی یکی از گسترده ­ترین و جذاب­ترین حوزه­ های علمی علوم انسانی است؛ زیرا هم جنبه ­های زیستی (انسان­شناسی زیستی) و هم جنبه ­های اجتماعی و فرهنگی (انسان­شناسی اجتماعی و فرهنگی یا مردم ­شناسی) زندگی انسان را مورد مطالعه قرار می­دهد

درواقع، یکی از بحث­هایی که همواره برای ما انسان­ها مطرح است، یافتن پاسخ­هایی به این پرسش­ها است که از کجا آمده ­ایم، آمدنمان برای چه بوده و به کجا می­رویم؟

برای یافتن این پرسش­ها، انسان­ها در سراسر تاریخ زندگی خود، به افسانه­ ها، اسطوره ها، فرهنگ عامه (فولکلور) روی آورده ­اند و حتی بیشتر از تجربه ­های حاصل از مشاهده­ های دقیق خود، به آنها اقبال نشان داده ­اند.

این کتاب از دو بخش، هر بخش شامل شش فصل تنظیم شده است، بخش اول شامل: تعاریف، دبستان­ها و نظریه ها، ارتباط انسان­ شناسی با دیگر علوم اجتماعی و روش تحقیق می ­باشد، بخش دوم شامل: فولکلور (فرهنگ عامه)، خانواده و نظام خویشاوندی، انسان­ شناسی دینی، اسطوره ­ها و مناسک و نیز انسان­شناسی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی سامان یافته است.

مقدمه کتاب:

دنیایی که انسان در آن زندگی می­کند، رویدادهای بی­شماری را به خود دیده است. این رویدادها او را وا­می­دارد تا دربارۀ آنها بیندیشد و برای شناخت و تبیین آنها بکوشد؛ شاید هنوز هم، جالب­ترین مخلوق این دنیا، خود انسان باشد. انسان­ شناسی مطالعه نوع انسان است در همۀ مکان­ها و تمام زمان­ها و نیز در جستجوی تولید دانش است دربارۀ انسان و رفتارش و همچنین به مطالعۀ انسان در ارتباط با خاستگاه، توزیع، طبقه­بندی نژادی، روابط اجتماعی و محیطی و ویژگی­های جسمانی و فرهنگ می­پردازد.

انسان­شناسی یکی از گسترده ­ترین و جذاب­ترین حوزه ­های علمی علوم انسانی است؛ شاید جذابیتش، به خاطر توجه “کل گرایانه ­ای” است که در پژوهش­های نظری و تجربی به “انسان” دارد؛ زیرا هم جنبه­ های زیستی (انسان­شناسی زیستی) و هم جنبه ­های اجتماعی و فرهنگی (انسان­ شناسی اجتماعی و فرهنگی یا مردم­ شناسی) زندگی انسان را مورد مطالعه قرار می­دهد.

این دانش بشری هم انسان را به­ عنوان آفریدۀ طبیعت و هم آفرینندۀ فرهنگ مطالعه می­ کند و علاقه ­مند است تکامل زیستی، اجتماعی و فرهنگی انسان را در گذشته و حال مورد پژوهش قرار دهد و نیز بررسی شیوه ­های زندگی مردمان جنگل­های دور افتاده و ناشناخته همان قدر برای آن، دارای اهمیت است که مطالعۀ شیوه ­های زندگی ملت­های پرجمعیت همراه با تکنولوژی (فناوری) پیشرفته آنان.

درواقع، یکی از بحث­هایی که همواره برای ما انسان­ها مطرح است، یافتن پاسخ­هایی به این پرسش­ها است که از کجا آمده­ ایم، آمدنمان برای چه بوده و به کجا می­رویم؟ به قول مولانا:

زکجا آمده­ام؟ آمدنم بهر چه بود؟                     به کجا می­روم آخر، ننمایی وطنم

برای یافتن این پرسش­ها، انسان­ها در سراسر تاریخ زندگی خود، به افسانه ­ها، اسطوره­ ها، فرهنگ عامه (فولکلور) روی آورده ­اند و حتی بیشتر از تجربه ­های حاصل از مشاهده­ های دقیق خود، به آنها اقبال نشان داده­اند. انسان­شناسی نزدیک به دو قرن است که با رویکرد علمی که بتواند به این پرسش­ها پاسخ دهد، پدید آمده است.

این کتاب از دو بخش، هر بخش شامل شش فصل تنظیم شده است، بخش اول شامل: تعاریف، دبستان­ها و نظریه­ ها، ارتباط انسان­شناسی با دیگر علوم اجتماعی و روش تحقیق می­باشد، بخش دوم شامل: فولکلور (فرهنگ عامه)، خانواده و نظام خویشاوندی، انسان­ شناسی دینی، اسطوره­ ها و مناسک و نیز انسان­شناسی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی سامان یافته است.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات) / نوشته دکتر هدایت الله ستوده

انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی مردم (با تأکید بر فرهنگ مردم ایران)/ نوشته دکتر هدایت الله ستوده

ادبیات فولکلور سمنان /نوشته دکتر هدایت الله ستوده

پژوهشی در ادبیات شفاهی سمنان/ نوشته دکتر هدایت الله ستوده

جامعه شناسی (مفاهیم کلیدی) / نوشته دکتر هدایت الله ستوده

روانشناسی اجتماعی / نوشته دکتر هدایت الله ستوده

روانشناسی جنایی / نوشته دکتر هدایت الله ستوده

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد