نام کتاب: انگیزش در یادگیری و آموزش (نظریه­ ها و کاربردها)

تألیف: دکتر حسین کارشکی- دکتر نیک چهره محسنی

چاپ: دوازدهم 1402

تعداد صفحه: 336

قيمت:  320000 تومان

معرفی کتاب: 

کتاب حاضر شامل نگاهی گذرا به نظریه­ های قدیمی انگیزش و نگاهی عمیق­تر بر نظریه­ها و موضوعات معاصر مربوط به انگیزش است که می­تواند مبنای خیلی از مداخلات و تحقیقات انگیزش در حوزه آموزش و پرورش محسوب گردد. همچنین این کتاب می­تواند منبع ارزشمند و مفیدی برای دروس انگیزش در تعلیم و تربیت، روان­شناسی تربیتی، نظریه­ های یادگیری، روش­های آموزش و انگیزش و هیجان در دوره­های کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته­ های مختلف روان­شناسی و علوم تربیتی باشد.

در این کتاب پس از مروری بر روند تحولات و عوامل و موقعیت‌های اثرگذار بر شکل‌گیری نظریه‌های جدید در حوزة انگیزش، به بیان دیدگاه‌های نظریه‌پردازان این حوزه یعنی: «ایمز»، «الکس»، «ویگفیلد» و «پنیتریچ» پرداخته شده و نظریه‌های انگیزش بر طبق آن دیدگاه ها دسته‌بندی گردیده است. در ادامه نظریه‌های «نیازها» مطرح و به دنبال آن «نظریه‌های انگیزشی» فرد، «جهت ‌گیری هدفی» و… بررسی و کاربردهای آموزشی و پرورشی آن‌ها تبیین شده است. در پایان نقش «علاقه»، «امیدواری» و «خودتنظیمی» در یادگیری مطالعه شده است.

بخشی از مقدمه کتاب:

جمله “خواستن، توانستن است”، نقش بسیار مهم انگیزش در رفتار انسان را نشان می­دهد. انگیزش یکی از مهم­ترین فرایندهای شکل ­گیری رفتار است که می­ تواند میزان، کیفیت و نوع فرایندهای معطوف به عملکرد یادگیرنده را در موقعیت­های آموزشی تحت تأثیر قرار دهد. مربیان، اساتید، مدیران، یادگیرندگان در هر سطحی برای بهبود عملکرد خود، به جز تسلط برداشتن قبلی و روشها و مهارت­های آموزش و مدیریتی، لازم است از فرایندهای انگیزشی خود و یادگیرندگانشان تقویت داشته باشند و راهبردهای لازم برای ایجاد انگیزش قوی را در خود و دیگران تقویت نمایند. معلم لازم است بداند یادگیرنده چرا و چگونه برانگیخته می­شود. فرایندها، راهبردها و عوامل مؤثر بر انگیزش متنوع و پیچیده ­اند و لازم است در این زمینه دانش و مهارت­های لازم کسب گردد.

انگیزه نگارش کتابی با موضوع انگیزش در موقعیت، آموزش و یادگیری، به تجربه­ها و پژوهش­های مؤلفان در زمینه انگیزش در آموزش و پرورش برمی­گردد. محتوا و چارچوب اولیه چندین بار مورد استفاده دانشجویان کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی دانشگاه تهران قرار گرفته است. چاپ اول این کتاب  هم مورد استفاده دانشجویان، اساتید و دانش پژوهان به خصوص در کتاب حاضر شامل نگاهی گذرا بر نظریه­های قدیمی انگیزش و نگاهی عمیق­تر بر نظریه­ها و موضوعات معاصر مربوط به انگیزش است که می­تواند مبنای خیلی از مداخلات و تحقیقات انگیزش در حوزه آموزش و پرورش محسوب گردد. این کتاب می­تواند منبع ارزشمند و مفیدی برای دروس انگیزش در تعلیم و تربیت، روان­شناسی تربیتی، نظریه­های یادگیری، روش­های آموزش و انگیزش و هیجان در دوره­های کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته­های مختلف روان­شناسی و علوم تربیتی باشد.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور

انگیزش در یادگیری و آموزش / تألیف دکتر حسین کارشکی- دکتر نیکچهره محسنی

خودکارآمد سلامتی (مباحث و مداخلاتی در حوزه روانشناسی سلامت)/ ترجمه دکتر حسین کارشکی

روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش / ترجمه دکتر حسین کارشکی

روابط ساختاری خطی در تحقیقات علوم انسانی/تألیف حسین کارشکی

روابط ساختاری خطی محاوره ای در عمل/ دکتر حسین کارشکی

سنجش دستاوردهای یادگیری/ ترجمه دکتر حسین کارشکی

مقدمه ای بر مدلسازی سلسله مراتبی/ تألیف دکتر حسین کارشکی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد