نام کتاب: تفکر طراحی کتاب روش­ شناسی «متدولوژی»

اثر: اِمراه یایوجه Emrah Yayici

ترجمه و تألیف: سکینه طالبی

مترجم همکار: ملیحه کوثری

ویراستار مطالب هنری: نرجس خاتون اویسی

ناشر: آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 224

 قیمت: 70000تومان

معرفی کتاب:

استفاده از اصطلاح تفکر طراحی از اواخر قرن بیستم، متداول و اثبات نمود که رویکردی ارزشمند برای نوآوری محصولات، خدمات و فرآیندها می باشد. تفکر طراحی نیازی برای همه است و می­تواند در هر جا که طراحی هست، اثرگذار باشد. .با شکل ­گیری تفکر طراحی و با اندیشیدن و پرداختن به اینکه «چه چیزی می­تواند باشد» نه اینکه «چه چیزی هست»، تغییراتی در حل مسائل با تولید ایده و ساخت دانش ایجاد می­شود.

بهره ­گیری مناسب از تفکر طراحی با کاربرد متدولوژی آن امکان پذیر می ­گردد . علیرغم وجود منابع قابل توجه و غنی درباره تفکر طراحی برای بهره­ گیری در رشته ها و زمینه­ های مختلف، نیاز به منبعی در روش ­شناختی تفکر طراحی محسوس بوده و بر حسب این ضرورت به ترجمه و تألیف آن اهتمام ورزیده شد. امید که این اثر بتواند در شکل گیری تفکر طراحی برای تولید، محصولات و خدماتِ با ارزش، مفید بوده و در تربیت انسان های تحلیل گر و خلاق مجهز به تفکر طراحانه، منشاء اثر باشد.

بخشی از متن کتاب:

تفکر طراحی نیازی برای همه است و می تواند در هر جا که طراحی هست، اثرگذار باشد. طراحی در حوزه ها و زمینه های متنوع، ممکن است معانی مختلفی داشته باشد به عنوان مثال طراحی در طراحی صنعتی یا در کسب و کار، در طراحی آموزشی و یا طراحی گرافیک و طراحی مد و لباس و…. با وجود این، تفکر طراحی به یک نگرش انسان محور نسبت به نوآوری در ایجاد طرح ها و محصولات اشاره دارد؛ یک رویکرد انسان محور در حل مسائل انسانی که نوآوری را با افزایش توانایی های تفکرخلاق تقویت می‌کند.

با شکل گیری تفکر طراحی و با اندیشیدن و پرداختن به اینکه «چه چیزی می تواند باشد» نه اینکه «چه چیزی هست»، تغییراتی در حل مسائل با تولید ایده و ساخت دانش ایجاد می شود. تفکر طراحی، تمرکز بسیاری بر موارد اساسی ساخت یک محصول یا ارائه یک خدمت اعمّ از نیازها، تمایلات، ترس‌ها و نگرانی‌های کاربر ایجاد می‌کند و با سطح بالایی از تکرارپذیری در فرآیندی شدیداً خلاقانه به ایجاد ذهنیتی خلاق کمک می‌کند.

عصر پیش رو به ذهنیات جدید با شیوه تفکری جدید در تجربه یادگیری نیاز دارد. سیستم آموزشی ما برای نوآوری و دستیابی به عدالت اجتماعی به انسان هایی تحلیلگر و خلاق مجهز به تفکر طراحانه نیاز دارد. در این راستا لازم است تا درک خود از آموزش را تغییر داده و طراحی آموزشی را از معلم محوری و معلم گردانی به شاگردمحوری و یادگیری از طریق خودگردانی ذهنیت و عمل فراگیر و با تسهیلگری معلم هدایت گردد.

نتایج مثبت حاصل شده از آموزش تفکر طراحی در دانشگاه ها و نظام آموزشی موجب روی آوری بیشتر به آموزش آن در حوزه ­ها، رشته ها و برای مقاطع مختلف شده است. به دلیل مشارکت و بکارگیری تفکر طراحی در تجارت و مدیریت، آن به طور مکرر مورد شناسایی قرار گرفته و این امر، منجر به افزایش تعداد برنامه های آموزش تفکر طراحی در آموزش عالی برای بکارگیری دانشجویان، مدیران دانشگاهی و مدیران بازرگانی شده است(متیوز و وریگلی، 2017).

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد