نام کتاب: خبر امیدآفرین

مؤلفان:  علی‌اکبر هراتی، هادی البرزی‌دعوتی

ناشر: آثار فکر

چاپ: دوم 1397

تعداد صفحات: 168

قیمت: 45000

معرفی کتاب:

کتاب خبر امیدآفرین حاصل پژوهش­ها و تحقیقاتی است که در قالب طرحی به گروه رسانه پژوهش‌های خبری صداوسیما در سال ۱۳۹۵ واگذار شد. در مطالعات ادبیات موجود در خصوص موضوع طرح در جهان می­توان تنها مفهوم اخبار توسعه را به اخبار امیدآفرین نزدیک دانست. خبر امیدآفرین در ساختار و محتوای خود وضعیت موجود کشور را مبتنی بر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل، با نگاه واقع‌گرایانه، دقیق، عینی و ناظر بر حل مسئله پوشش می‌دهد و با ترسیم آینده‌ای روشن برای مخاطبان، اعتماد به نفس و انگیزه لازم برای تلاش در راستای دستیابی به اهداف فردی، گروهی و ملی را به عنوان وضعیت مطلوب در همه عرصه­های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… ایجاد می‌کند.

بخشی از متن کتاب:

امیدواری اجتماعی و انتظار آینده­ای روشن و امید به زندگی همواره در کنار سایر شاخص­های اجتماعی، اقتصادی، جمعیتی، فرهنگی و بهداشتی یک کشور مورد توجه بوده است و به نوعی متغیر مکمل برای حرکت اجتماعی و افزایش شور و نشاط و تلاش و کوشش فعالانه افراد اجتماع به حساب می ­آید. رهبر معظم انقلاب نیز وظیفه رسانه ملی را در تزریق امید به جامعه بارها گوشزد کرده است و در یکی از دیدارهای خود با مدیران صداوسیما در سال۸۱ بر این موضوع تاکید ویژه داشته و فرموده­اند: « یکی از عواملی که در ذهنیت کل جامعه، به قول روان­شناسان « روان پریشی » به وجود می­آورد، ناامیدی و یأس است. گاهی عوامل گوناگونی هم پیدا می­شود که به طور طبیعی ایجاد یأس می­کند یا امید را ضعیف می­کند. همین­ها را تشویق کردن و ناامیدی در مردم ایجاد کردن خیلی خطاست. باید در مردم امید ایجاد شود… پس حرکت و روند زندگی مردم را به سمت تاریکی و بن­بست و یأس نشان دادن خطاست. بایستی عکس این تحقّق پیدا کند و پیام صحیح عکس این است » .

امروزه با گسترش فن ­آوری­های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله شبکه­ های اجتماعی و ماهواره­ای، انعکاس اخبار و شایعه­های مختلف با استفاده از آمارهای ساختگی، تبلیغات سوء و یأس ­آلود و سیاه نمایی و ایجاد تردید، تعارض، یأس، ناامیدی و نارضایتی نسبت به عملکرد نظام اسلامی و وضع موجود جامعه افزایش یافته است. نقش رسانه ملی به عنوان فراگیرترین نهاد فرهنگی و رسانه ای کشور برای مقابله با این جریان معاند و ایجاد امید و امیدواری نسبت به آینده فردی و اجتماعی بیش از پیش بارز است. رسانه ملی که وظیفه انعکاس اخبار و رویدادهای مختلف داخلی و خارجی و روشنگری در زمینه وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را بر عهده دارد؛ از نقش بی بدیلی در جامعه برای خنثی سازی اهداف روانی غرب برخوردار است. رهبر معظم انقلاب همچنین یکی از ویژگی های خبر را امیدبخشی بر شمرده و فرموده ­اند: « نحوه دادن خبر باید امیدبخش باشد، البته خود خبر، مهم و حاوی نکات سودمند است .

حوزه خبر رسانه ملی برای ایجاد امید در جامعه باید متغیرهای اجتماعی دخیل در افزایش امید و امیدواری افراد جامعه را استخراج و به طور مؤثری در تولیدات خبری خود عملیاتی نماید. در این مسیر رسانه نیازمند رسیدن به فهم مشترک درخصوص امیدآفرینی در تولید و انتشار اخبار امیدآفرین می­باشد که این موضوع با بررسی و پژوهش­های عمیق و کار کارشناسی امکان­پذیر است و باید به سوالاتی از قبیل: «تلاقی امید با خبر چگونه ممکن است؟ آیا رگه­هایی از ایجاد امید در اخبار ارائه شده دیده می شود؟ آیا خبر رسانه توانسته است احساس امیدواری در وضعیت حال و آینده مخاطب ایجاد کند؟ راهکارهای مورد نیاز برای سوق دادن هرچه بیشتر خبر به ایجاد امید و امیدواری در جامعه چیست؟ » و… پاسخ داده شود.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد