نام کتاب: روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی

نوشتۀ: دیوید. سی. گیلس

مترجمان: دکتر هادی بهرامی احسان – دکتر غلامرضا صرامی­فروشانی- روحیه بازرگانی – سعیده بزازیان – مسلم پرتو – مهران فرهادی

چاپ: پنجم 1400

تعداد صفحه: 474

قیمت: 120000 تومان

معرفی کتاب:

موضوع کتاب حاضر، روش‌شناسی تحقیق در علم روان‌‌شناسی است. این کتاب مصوّر در سه بخش و چهارده فصل تنظیم شده و با زبانی روان و علمی ـ تخیلی نگارش یافته است. اثر حاضر با هدف برداشتن قدمی جهت توسعة دانش و بهره‌گیری از روش‌های نوین روش‌شناسی تحقیق تدوین گشته. ویژگی شاخص اثر، نگاه تحلیلی و راهکار گرا به موضوع مورد پژوهش است.

بخشی از متن کتاب:

تحوّل در علم با سرعت وصف­ناپذیری در حال وقوع است و سرعت تولید علم در جهان با افزایش توانایی­های اطلاع­رسانی و رایانه به نحو فزاینده­ای، افزایش یافته است. به­ویژه دسترسی آسان به رایانه، هم اینک این فرصت گرانبها را در اختیار استادان و دانشجویان قرار داده است تا آنان به کمک این فن­آوری، تجزیه و تحلیلهای پیچیده را با صرف زمانی کوتاه به انجام رسانده و فراتر از روشهای اولیه، نتایج خود را در قالب الگوهای پیچیده­تر آزمون کنند. این پیشرفت خیره­کننده، از سوی دیگر یک مسألۀ قابل توجه را نیز مطرح می­سازد که ضروری است تا به آن نیز توجه داشت. سادگی اغواکنندۀ تجزیه و تحلیلهای پیچیده به وسیلۀ رایانه، خطر غلبۀ سادگی در کار را با افزایش خطا در راهبردهای تحقیقی و تحلیلی همراه ساخته است. این احتمال وجود دارد که منطق و نظریۀ تحقیق که ضروری است تا از بدو امر تا پایان کار، همواره در مدّ نظر محقق باشد، جای خود را به یک عملگرایی فاقد پشتوانۀ منطقی نظری دهد. موضوعی که متأسفانه هم اینک در منابع پژوهشی فراوان به چشم می­خورد. براساس این رویکرد عملگرایانه و فاقد پشتوانۀ منطقی و نظری، از طریق رایانه می­توان هر محاسبه­ای را به سرعت انجام داد و بدتر از آن، می­توان به صورت کوشش و خطا با داده­ها کلنجار رفت و بالاخره نتیجه­ای را فراهم ساخت، از این زاویه ضرورت پرورش نظریه­ای برای تحقیق جای خود را به یافتن راهی برای کسب نتیجۀ مطلوب می­دهد که بی­تردید چندان فرجام خوشی نـخواهد داشـت. با درک ضـرورت توجه به این نکـته، خوشبختانه کتابهـای روش­شناسی فراوانی در ساحت علم انتشار یافته­اند که هر یک قدمی در جهت توسعه دانش به حساب می­آیند. کتاب روشهای پیشرفته تحقیق در روانشناسی نیز از جملۀ کتابهایی است که با بهره­گیری از روش­های نوین، در صدد است تا در این میدان سهمی را به خود اختصاص دهد.

اولین قدم درفرایند تجزیه وتحلیل داده ها بررسی ویژگیهای داده هاست.داده های وارد شده ممکن است دارای غلط­های تایپی بوده یا توزیع متغیرها دارای انحراف نسبت به توزیع نرمال باشد. داده های به اشتباه واردشده را می توان تصحیح کرد و متغیری که دارای توزیع غیرنرمال است را می توان با اعمال تبدیل داده ها به توزیع نرمال تبدیل کرد. همچنین درصورتی که توزیع دارای انحراف جدی نسبت به توزیع نرمال باشد از روشهای ناپارامتریک استفاده کرد. داده های وارد شده ممکن است نیازمند کد گذاری مجدد وتغییر کدهای داده شده باشند ویا لازم گردد ازفرمان compute برای تشکیل و محاسبۀ متغیرهای جدید بر اسا س متغیرهای موجود استفاده گردد. علاوه بر این برای داده های بدون پاسخ ، میانگین توزیع ممکن است جایگزین مناسبی باشد. ازطرف دیگر اعتبار هر نتیجه محاسبه وابسته به برقرار بودن مفروضه های آن ودر نتیجه کنترل پیش فرضهای آزمونهای آماری است. یکی از ملاحظات مهم در این کتاب سرند داده ها و کنترل مفروضه های آماری است. دراین فصل اختصاصاً به روشهای عملی کنترل مفروضه ها و سرند داده ها توسط نرم افزار SPSS* می پردازیم.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد