نام کتاب: مقدمه ­ای بر مستندسازی و گزارش ­نویسی در علوم انسانی (مددکاری اجتماعی)

تالیف: محمدرضا رنجبر

چاپ: هشتم 1402

تعداد صفحه: 176

قیمت: 195000 تومان

معرفی کتاب:

می­ توان گفت که اکثر دستاوردهای نوین افراد خلاق حاصل زایش و جرقه­زدن یک فکر جدید در ذهن آن­ها و در حالتی غیرقابل انتظار بوده است. حال اگر این جرقه فکری توسط فردی خلاق یادداشت نمی ­گردید، برای همیشه به فراموشی سپرده می­ شد.

پس ایجاب می ­نماید که کسانی که با انسان­ها کار می ­کنند مانند روانپزشکان، پزشکان، روانشناسان مشاورین و مددکاران اجتماعی دارای مهارت و فن و هنر نویسندگی باشند تا بتوانند برای تهیه گزارش­های لازم، مشاهدات خود را همان­طوری که هست، بدون دخالت، احساسات، عواطف، خصومت و بسیاری مسائل دیگر، در پرونده منعکس نمایند تا خواننده همان استنباطی را پیدا کند که موردنظر نویسنده گزارش بوده و دیگر نیازی به توضیح شفاهی او نبوده و هیچ­گونه تفسیر یا تفاسیر متعددی از هدف نویسنده گزارش ایجاد نگردد.

از این رو این کتاب به بیان نحوه گزارش نویسی و مستندسازی (برای مددکاران اجتماعی) می پردازد.

گزیده ای از متن کتاب

گزارشات و مستندات مددکاران اجتماعی، منبعی مهم برای برنامه های پیشگیری از بیماری­های عفونی، جسمی، و هم­چنین پیـشگیری از آسیـب­های اجـتماعی و روانی، پیشـگیری از مهاجرت­های بی ­رویه و آسیب­های ناشی از آن­ها و در قسمت صنعت و کشاورزی می­تواند در بالا بردن میزان کمیت و کیفیت تولیدات صنعتی، کشاورزی، باغداری، دامداری، طیور، زنبور عسل، صنایع دستی و بسیاری عوامل دیگر باشد، ضمن این که مددکاران اجتماعی حرفه­ ای که در کار با گروه و کار با جامعه دارای تخصص هستند، به این نکته مهم توجه دارند که در ایجاد تغییرات، کم­ترین آسیب متوجه افراد گروه و جامعه شود. زیرا به خوبی می­دانند که برای برنامه­های گروهی و جامعه ­ای، قبل از تغییرات و ایجاد بحران، به مسایل آگاه­سازی، توجه کافی داشته باشند.

واقعیت ­گرایی (REALISTIC) مددکاران اجتماعی حرفه ­ای در بیان و ضبط و به ثبت رسانیدن همه مشاهدات و اتفاقات است که از ابتدای کار حرفه ­ای تا پایان و همین ­طور در مراحل پیشگیری و پیگیری به­ کار می­ برند.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد