نام کتاب: نظریه­ های مشاوره و روان درمانی (نظام­ها، راهبردها و مهارت­ها) ویراست 4

تالیف: لیندا سلیگمن- لوری دبلیو. ریچنبرگ

ترجمه: دکتر جمشید جراره – مرجان حسنی راد – سحر کرمانیان – مریم ناظمی

ویراستار: دکتر جمشید جراره

چاپ: هفتم 1400

تعداد صفحه: 848

قیمت: 250000 تومان

معرفی کتاب:

نظريه‌هاي مشاوره و روان درماني براي پيشرفت حرفه‌اي مشاوران و درمانگران و كمك در حل مشكلات درمانجويان حائز اهميت و ضرورت است؛ چرا كه متخصصان اين حرفه در طول دوران تحصيلات خود مي‌بايست كم كم جهت‌گيري نظري خود را مشخص نمايند.

اين كتاب براي درس نظريه‌هاي مشاوره و روان درماني دانشجويان دوره كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري رشته‌هاي مشاوره، روانشناسي، خدمات انساني و حتي حرفه‌هاي سلامت روان مثل روانپزشكي در نظر گرفته شده است. در اين كتاب نظام ها، راهبردها و مهارت‌هاي اساسي و مورد نياز امروزي متخصصان بررسي شده است و در آن تقريبا اكثر مفاهيم از جمله، نظام ها، مباني نظري، راهبردها و فنون، اهداف و مراحل درمان، مهارت ها، اتحاد درماني، چگونگي تهيه طرح درمان/ مشاوره و غيرو وجود دارد. بنابر اين مطالعه این کتاب تا حد بسيار زيادي چشم انداز خوبي به روي متخصصان مي‌گشايد.

نظام این کتاب

کتاب حاضر نظریه­های مهم در مشاوره و رواندرمانی را در چهار گروه سازمان داده است : زمینه (Background)، هیجانات (Emotions)، فکر (Thoughts)، و عمل (Action). هر بخش بر مبنای قالب BETA تاکید نظریه­های زیر بنایی را نشان می­دهد.

  • زمینه: زیگموندفروید و روان­تحلیل­گری کلاسیک، آلفرد آدلر و روان­شناسی فردی، فرویدي‌هاي جديد، و رواندرمانی روان پویشی کوتاه مدت.
  • هیجانات: کارل راجرز و درمان فرد محور، درمان وجودی، درمان گشتالتی و رویکردهای جدیدی مانند درمان‌های فمینیستی، سازنده گرا و روایتی(قصه درمانی)
  • فکر: آلبرت الیس و درمان رفتاری عقلانی عاطفی، آرون بک و درمان شناختی
  • عمل: رفتار درمانی، درمان شناختی – رفتاری، حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR)، واقعیت درمانی، درمان راه حل محور (درمان با روش حل مسئله) کوتاه مدت و درمانهای شرقی و فرا بین فردی

فصل مقدماتی هر یک از این چهار حوزه به خواننده کمک می­کند تا نقاط مشترک بین نظریه­ها را در هر گروه متوجه شود. هر فصل که سیستم درمانی را معرفی می­کند از همین نظام پیروی می­کند تا قیاس و استفاده را تسهیل کند و در نتیجه با یک خلاصه­ای از بررسی اجمالی از رویکرد و طرحی از زندگینامه بنیانگذار آن شروع کرده و سپس به مفاهیم نظری، اهداف و راهکارهای درمانی می­پردازد. توجه خاصی به کاربرد هر سیستم درمانی در افرادی با زمینه­های متفاوت شده است. در انتهای هر فصل تمرین‌ها و راههای گسترش مهارت به دانشجویان این امکان را می­دهد تا از دانشی که در باره هر درمان به دست آورده­اند استفاده کنند. این تمرین­ها شامل موارد زیر است:

  • بخش مربوط به گسترش مهارت(مهارت آموزی): این بخش مهارت‌های کلیدی را در رابطه با سیستم درمانی مطرح شده ارائه می­کند.
  • به تصویر کشیدن مورد خانواده دياز: ادی، همسرش رابرت و دخترشان آوا در این کتاب آورده شده­اند تا نشان دهند چگونه رویکرد درمانی می­تواند در هر دو جنس با سنین مختلف و زمینه­های فرهنگی متفاوت به کار رود.
  • تمرین برای گروه‌های بزرگ: این تمرین‌ها به منظور تسهیل مباحث و درک عمیق تر هر کدام از رویکردهای درمانی، طراحی شده اند.
  • تمرین برای گروه‌های کوچك: این تمرین‌ها به منظور افزایش مهارت‌های ضروری ارائه شده­اند.
  • تمرین‌های فردی: این تمرین‌ها به خوانندگان کمک می‌کند خودآگاهی خود را افزایش داده و یادگیری خود را یکپارچه نمایند.

هرچند تمرکز اصلی و اساسی این کتاب بر نظام‌های مشاوره و روان درمانی فردي می‌باشد، زوج درمانی و خانواده درمانی نیز در فصل 20 مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

جریان های فکری و عاطفی کودکان و نوجوانان/ تألیف دکتر جمشید جراره

نظریه های مشاوره و روان درمانی / ترجمه دکتر جمشید جراره – مرجان حسنی راد – سحر کرمانیان – مریم ناظمی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد