نام کتاب: آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

تالیف: پیتر وستوود

ترجمه: دکتر قربان همتی علمدارلو –دکتر ستاره شجاعی

ویراستار: دکتر حمید علیزاده

چاپ: هفتم 1400

تعداد صفجه: 226

قيمت: 70000 تومان

معرفی کتاب: 

مطالب زیادی در این کتاب وجود دارد که برای معلمان و متخصصانی که در مدارس و مراکز ویژه کار مي‌‌کنند، بسیار مفید است. با وجود اینکه سازمان‌های حامي‌‌فراگیر سازی کامل از قبیل مرکز مطالعات آموزش فراگیر و اتحادیه آموزش فراگیر، از این دیدگاه که هرکودکی «صرفنظر از توانایی یا ناتوانی اش» حق دارد که در مدرسه تلفیقی محله خود آموزش ببیند، حمایت مي‌‌کنند، اما واقعیت این است که این امر نه امکان پذیر و نه مطلوب است. با مطالعه این کتاب خواهید دید که وسعت و ساختار آموزش و مدیریت مورد نیاز بعضی از دانش‌آموزان با مشکلات رفتاری و شناختی شـدید با روش‌های آموزشـی رایج دانش‌آموزان عـادی بسیار متفاوت است و فراهم­­سازی آموزش‌های ویژه برای این افراد در درون بافت کلاس دارای دانش‌آموزان عادی قطعاً غیرسودمند است.

در واقع این کتاب برای معلمان تهیه شده است و هدف آن مرور اجمالی ناتوانی‌هایی است که معلمان با احتمال بیشتری در کلاس درس با آنها مواجه مي‌‌شوند.

کتاب آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه به قلم پیتر وست وود، اطلاعات مفیدی در مورد تأثیر ناتوانی‌ها بر رشد و یادگیری دانش‌آموزان در اختیار معلمان قرار می‌دهد.

ظهور جنبش آموزش فراگیر باعث شد که مدارس تلفیقی و معلمان تلفیقی نسبت به قبل، در انطباق‌سازی دانش‌آموزان با ناتوانی‌ها بیشتر درگیر شوند. به همین دلیل همه معلمان تلفیقی باید اطلاعات کامل و جامعی از ماهیت ناتوانی‌ها و اثرات بالقوه‌شان بر یادگیری و رشد دانش‌آموزان به دست آورند.

مطالب بسیاری در کتاب آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه (What Teachers Need to Know about Students with Disabilities) وجود دارد که برای معلمان و متخصصانی که در مدارس و مراکز ویژه مشغول به کار هستند، بسیار سودمند خواهد بود.

این کتاب قصد ندارد که فهرست کاملی از ناتوانی‌ها و اختلال‌ها را ارائه دهد. همچنین نمی‌خواهد تشخیص‌های پزشکی جامعی را فراهم کند. در واقع این کتاب برای معلمان تهیه شده است و هدف آن مرور اجمالی ناتوانی‌هایی است که معلمان با احتمال بیشتری در کلاس درس با آن‌ها مواجه می‌شوند. علاوه برآن، در این کتاب معلمان از پیشرفت‌های مستمر در زمینه مداخله و درمان پزشکی آگاه می‌شوند.

پیتر وست وود را بیشتر بشناسیم:

پیتر وستوود (Peter S Westwood) استاد دانشگاه فلیندر استرالیا، بیش از پنجاه سال از عمر خود را به تحقیق و تدریس در حوزه‌ی دانش‌آموزان با نیازهای بخصوص در مدارس و دانشگاه‌های استرالیا و چین گذرانده است. وی کتاب‌های متعددی در مورد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مبتنی بر به روزترین تحقیقات و یافته‌های پژوهشی و همچنین تجارب آموزشی، به رشته‌ی تحریر درآورده است.

در بخشی از کتاب آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌خوانیم:

فلج مغزی اسپاستیک غالباً با مشکلات بینایی، کاهش شنوایی، مشکلات گفتار و زبان، صرع و اختلال‌های رفتاری و هیجانی همراه است. افراد مبتلا، در کنترل ماهیچه چشم مشکلات عمده‌ای دارند که باعث می‌شود تکالیفی از قبیل نگاه کردن به تصاویر، خواندن متون چاپی یا کار با اعداد که باید از نزدیک مورد توجه و تمرکز قرار گیرند، برای این افراد خسته کننده و استرس زا باشند و به همین دلیل از پرداختن به این قبیل فعالیت‌ها اجتناب می‌کنند.

غالباً مشکلات ادراک دیداری، در افراد با فلج مغزی اسپاستیک، مشکلات یادگیری آنان را نیز تشدید می‌کند. داروهایی که برای کنترل صرع مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز باعث کاهش سطح انگیزه و پاسخ‌دهی افراد در کلاس می‌شود و مشکلات یادگیری را افزایش می‌دهد.

افزون بر مشکلات حرکتی و گفتاری، بسیاری از این کودکان خیلی زود خسته می‌شوند و در توجه به تکالیفی که دوره زمانی آن‌ها طولانی باشد، مشکل دارند. برای افراد با فلج مغزی متوسط تا شدید انجام اعمال جسمی‌پایه (مانند گرفتن اشیاء) نیز زمان زیادی طول می‌کشد. با وجود این، معلمان نباید خیلی سریع مداخله و کمک کنند.

زیرا دانش‌آموزان باید تا جایی که امکان دارد کارشان را خودشان انجام دهند. دانش‌آموزان با ناتوانی شدید نیازمند متناسب سازی میز و صندلی چرخ دار با شرایط جسمی‌خود هستند تا بتوانند از توانمندی‌های حرکتی موجودشان به بهترین شکل استفاده کنند و کمتر دچار مشکل شوند. این افراد برای جابه جا شدن و حرکت متکی به کمک معلمان و وسایل کمکی هستند. بعضی از کودکان با فلج مغزی ممکن است با وجود سالم بودن زبان دریافتی و ادراکی، گفتار نداشته باشند.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

اختلال‌های طیف اتیستیک(راهبردهای عملی برای معلمان و متخصصان)/  دکتر قربان همتی علمدارلو- دکتر ستاره شجاعی

 اصلاح رفتار (اصول و روش­ها)/ ترجمه دکتر قربان همتی

آموزش دانش آموزان با آسیب بینایی/ ترجمه دکتر ستاره شجاعی

 آموزش دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی/ ترجمه دکتر قربان همتی

 آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه/ ترجمه دکتر قربان همتی- دکتر ستاره شجاعی

 برنامه‌درسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه/ اثر دکتر قربان همتی- دکتر ستاره شجاعی

راهنمای انتشار انجمن روان­شناسی آمریکا/ ترجمه دکتر قربان همتی

روش میلر (روش‏های رشد ظرفیت‏های ‏کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم)/ ترجمه دکتر قربان همتی علمدارلو

 روش­های تدریس برای دانش ­آموزان با نیازهای ویژه/ اثر دکتر قربان همتی- دکتر ستاره شجاعی

فعالیت های روزمره برای کودکان با اختلال طیف اتیسم / ترجمه دکتر قربان همتی

کودکان با آسیب حسی/ ترجمه دکتر ستاره شجاعی

کودکان خردسال با آسیب بینایی/ ترجمه دکتر ستاره شجاعی دکتر

مهارت­های حرکتی کودکان با ناتوانی­های تحولی (راهنمای بهبود هماهنگی حرکتی کودکان)/ ترجمه دکتر قربان همتی

 واژه نامه تخصصی روان­شناسی افراد با نیازهای ویژه/ اثر دکتر قربان همتی- دکتر ستاره شجاعی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد