نام کتاب: آموزش و یادگیری فاوا

(آنچه معلمان در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات باید بدانند)

تالیف: حسن گریباوی – مرتضی بختیاروند- سید مهدی نجات­پور

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1401

تعداد صفحه: 296

قیمت: 160000 تومان

معرفی کتاب:

فاوا یعنی با تکیه بر افزایش سواد دیجیتالی معلمان، و درک و ادغام چگونگی برنامه ریزی درسی، می توان جهت دهی خاصی را برای کیفیت یادگیری ایجاد کرده و مدارس نیز از مجموعه متنوع ابزارهای فاوا برای برقراری ارتباط و مدیریت اطلاعات مثلاً تخته های هوشمند تعاملی و مدل کلاس معکوس استفاده نمایند. پر واضح است با این تغییر نگرش و رویکرد در این زمینه گزینه های خلاقانه و فردی را برای معلمان به منظور انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی فراهم و دانش آموزان را برای رویارویی با تغییرات مداوم فناوری در جامعه و محل کار آماده تر کنند.

در همین راستا هدف اصلی این کتاب بررسی مبانی، ابعاد اصلی و وضعیت فعلی کاربرد فاوا در فرایند یاددهی- یادگیری مدارس هوشمند و آموزش های مجازی با تأکید بر کاربست فناوری های نوین قلمداد می شود.

بخشی از پیشگفتار کتاب:

همگام با پیشرفت­های سایر بخش‌ها، نظام‌های آموزشی دچار تحول و جهت گیری یادگیری‌های معلم محور به فراگیر محور،  در آنها رو به افزایش است. به‌کارگیری گسترده فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش، هم‌زمان با تحول در رویکردهاي آموزشی در جهان، زمینه شکل‌گیری آموزش­های غیر سنتی از قبیل کلاس وارونه و پیاده سازی مدارس هوشمند و پرداختن به فناوری­های آموزشی نرم افزاری بویژه در آموزش ویژه را فراهم آورده است. نظام آموزشی هوشمند در عصر فاوا از جمله نیازمندی‌های کلیدي جوامع دانش‌محور می‌باشند و رویکردهاي توسعه مهارت‌های دانشی و کارآفرینی دانش­ آموزان را دنبال می‌نمایند.

به همین جهت امروزه تحولات علمی، فرهنگی و  فناوری‌های جدید از جمله تحولات در آموزش های عمومی، پایه، فناوری اطلاعاتی، ارتباطی، دیجیتالی و الکترونیکی در بسیاری از حوزه­ های علمی امکان دسترسی دانش ­آموزان را بدون هیچ‌گونه محدودیتی به اطلاعات مختلف فراهم کرده است که در این کتاب می‌توان وضعیت فعلی کاربرد فاوا در آموزش و  فرایند یاددهی یادگیري مدارس هوشمند را براي متصدیان تهیه طرح کاربست فناوری های آموزشی روشن ساخت و آن‌ها را از واقعیت‌های موجود در خصوص این نوع مدارس مطلع کند.

با در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی، آنان می‌توانند  ضمن اطلاع از شیوه جدید آموزش مجازی با بهره گیری از فاوا در برنامه درسی طرح مدارس هوشمند را مورد بازنگری قرار دهند و آن را بهبود بخشند. از سوي دیگر، مدیران مدارس و معلمان نیز به‌عنوان مجریان طرح فناوری آموزشی و افرادي که به‌طور مستقیم با این طرح سروکار دارند می‌توانند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و در صورت امکان به رفع آن‌ها اقدام نمایند.

در این کتاب سعی شده در حد توان و گنجایش با بهره گیری از مفاهیم و مبانی اصلی فاوا و رویکردهای آن، تا آنجا که مقدور بوده به زبان علمی و کاربردی ارائه و در 10  فصل تنظیم نماییم. خواندن این اثر «به زعم مولفان» برای هر کسی که به نوعی دغدغه تحول در سیستم آموزش و پرورش و بحث تکنولوژی آموزشی و گرایش های روانشناسی سروکار داشته باشد مفید است.

سایر آثار مؤلف/مترجم در انتشارات آوای نور:

آموزش خودمراقبتی (راهنمای والدین برای حفاظت از کودکان در برابر سوء استفاده جنسی)/ ترجمه مرتضی بختیاروند

آموزش تفکر / تألیف مرتضی بختیاروند

آموزش کودکان با اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان/ ترجمه مرتضی بختیاروند

آموزش مهارتهای تفکر انتقادی/ ترجمه دکتر مرتضی بختیاروند

آموزش و یادگیری فاوا/ تألیف مرتضی بختیاروند

آنچه معلمان باید بدانند/ تألیف مرتضی بختیاروند

اختلالات یادگیری و حمایت از کودکان/ ترجمه مرتضی بختیاروند

انگلیسی برای دانشجویان رشته علوم تربیتی/ تألیف مرتضی بختیاروند

تاریخچه تحولات تعلیم و تربیت در کشورهای اسلامی (جلد اول) / ترجمه مرتضی بختیاروند

درس پژوهی برای جامعه یادگیرنده/ ترجمه مرتضی بختیاروند

شهامت پاسخگویی (روشی جدید برای پایان دادن به اضطراب و حملات پانیک) / ترجمه مرتضی بختیاروند

کودکان با ناتوانی های هوشی و اتیسم در مسیر بلوغ / ترجمه مرتضی بختیاروند

مبانی تعلیم و تربیت  / ترجمه مرتضی بختیاروند

موسیقی درمانی بزرگسالان با اختلالات یادگیری/ ترجمه مرتضی بختیاروند

ویروس کرونا/ ترجمه و تألیف مرتضی بختیاروند

یادگیری به وسیله بازی های دیجیتال / ترجمه مرتضی بختیاروند

Investigating the Relationship between Iranian High School Female Students’ Spiritual Intelligence, Language Proficiency and Self-esteem / تألیف مرتضی بختیاروند

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد