نام کتاب: تربیت جنسی در مدرسه  (راهنمایی برای مدیران مدارس، معلمان و والدین دوره ابتدایی)

مؤلف: سمانه قدیریان ­پور

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 121

قیمت: 45000 تومان

معرفی کتاب:

مهمترین وظیفه نظام آموزش و پرورش هر کشور، ارتقای سطح شخصیتی و تربیت همه جانبه ی کودکان، نوجوانان و جوانان است. یکی از حلقه های  مفقود آموزش و پرورش ایران در تربیت همه جانبه افراد، تربیت جنسی است.

کتاب پیش رو به چیستی، چرایی و چگونگی تربیت جنسی در دوره حساس ابتدایی پرداخته است و چارچوبی را برای پر کردن این خلاء آموزشی معرفی می کند.

مطالعه کتاب برای دست اندکاران آموزشی، مدیران مدارس، معلمان و والدین دوره ابتدایی سودمند خواهد بود.

بخشی از پیشگفتار کتاب:

یکی از ویژگی­های آدمی مراحل گوناگون رشدی است که در طول زندگی تجربه می­کند. کودکان از زمانی که به دنیا می­آیند تا زمانی که به درجاتی از کمال نائل می­شوند، مراحلی متوالی و پیوسته­ای را می­گذرانند. این رشد به ظاهر دائمی و یکنواخت است اما در واقع کند و تند می­شود و اگر از یکی از مراحل آن غفلت شود، فرصت از دست کودک رفته است و فعالیت­های بعدی سودمند نخواهد بود. مانند تمامی مراحل رشد آدمی، رشد و تحول جنسی، از زمان تولد آغاز می­شود. مراحل رشد جنسی کودکان معمولا بدین صورت است که تا پایان 3 سالگی، نسبت به اعضای مختلف بدن خود کنجکاو می­شوند و درصدد کشف آن­ها بر­می­آیند (لمس قسمت های خصوصی خود در مکان­های عمومی و خصوصی)، سعی می­کنند سینه­های مادر خود و یا دیگران را لمس کنند، پرسش­هایی در مورد بدن خود ودیگران و عملکرد بدن می پرسند.کودکاندر دوره پیش­از دبستان، احساس کنجکاوی دربارۀ تمام مسائلی که به جنسیت مربوط می­شود (برای مثال، دختر و پسر چه تفاوتی باهم دارند؟…..چرا مردان حامله نمی­شوند؟…..کودک چگونه به دنیا می­آید؟) را دارند، حس کنجکاوی خود دربارۀ اندام­های­تناسلی کودکان دیگر را از طریق بازی­هایی مثل دکتر بازی ارضا می­کنند (دستیابی به هویت جنسی)، رفتارهای کلیشه­ای زنانه و مردانه و تفاوت بین نقش های مادر و پدر در خانه را، درک می­کنند. از 7 سالگی تا پایان 12 سالگی (دوره ابتدایی)، تلاش می­کنند افراد لخت و بدون لباس را ببینند، نمی­خواهند در مقابل دیگران بدون لباس ظاهر شوند و در مورد مطرح کردن مسائل جنسی با بزرگسالان بی­میل هستند، محتوا­های جنسی را در رسانه­ها می­بینند و می­شنوند.

تربیت جنسی کودکان در دنیای امروزی، مسئله پر اهمیتی است و نیاز آن بیش از پیش احساس می­شود؛ زیرا با تغییر و رشد علم، صنعت و

با توجه به خلاء آموزشی در زمینه تربیت جنسی در مدارس ایران و به ویژه در مقطع حساس ابتدایی، مؤلف در این کتاب سعی نموده است تربیت جنسی در دوره ابتدایی و لزوم پرداختن به این مهم را مورد توجه قرار دهد و چارچوبی برای آموزش آن در مدارس ارائه کند. بدین منظور، محتوای کتاب حاضر به سه قسمت اصلی تقسیم شده است: اولین قسمت به چیستی تربیت جنسی کودکان می­پردازد؛ قسمت دوم، چرایی و ضرورت پرداختن به تربیت جنسی در مدرسه را مورد توجه قرار می­دهد؛ قسمت سوم، چگونگی و طراحی برنامه­های درسی در مدرسه را معرفی می­نماید.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد