نام کتاب: درمان­های بیانگرانه برای کودکان

(جعبه ابزاری از هنر، موسیقی، بازی و نمایش در مشاوره­ مدرسه)

نویسنده: کیمبرلی پالمیوتو

مترجم: بهناز انصاری

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1402

تعداد صفحه: 216

قیمت: 125000 تومان

معرفی کتاب:

کتاب حاضر شامل 7 بخش است. در ابتدای کتاب نکاتی در مورد درمان بیانگرانه و راهبردهای مورد نیاز درمانگران این حوزه ارائه شده است. در بخش های بعدی 88 رهنمود در حوزه های نقاشی، موسیقی، بازی و نمایش معرفی شده است. در هر رهنمود،  کودک به فعالیتی هدفمند می پردازد که یا باعث افزایش آگاهی او نسبت به خود، دیگران یا محیط اطرافش می شود و یا مهارتی را در او ایجاد و تقویت می کند . محیط های آموزشی یا گروه های مشاوره بستر مناسبی برای اجرای فعالیتهای این کتاب است.

معلمان محترم و مشاوران مدارس می توانند با ادغام این روش های درمانی، نیازهای همواره در حال رشد دانش آموزان را مرتفع کرده و بهترین ها را برایشان رقم بزنند. والدین نیز با مطالعۀ این کتاب، آگاهی لازم برای بهره گیری از فعالیتهای بیانگرانه در زندگی فرزندانشان را کسب خواهند کرد.

امید است این کتاب با ارائه درک درستی از چگونگی گنجاندن هنر، موسیقی، نمایش و بازی در کار با کودکان توانایی شما را در تهیۀ مناسب ترین برنامه برای مراجعانتان و خانواده هایشان افزایش دهد.

بخشی از مقدمه کتاب:

در دهه‌های اخیر حیطه مداخلات متخصصان سلامت روان در مدارس تغییر کرده است. شاغلین این حرفه در مقایسه با روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی مدارس، به مهارت­های بیشتری نیاز دارند. پیش‌ازاین متخصصان سلامت روان مدارس، کانون عمده آموزش نبودند. مشاوران مدرسه اغلب بر مسائل آموزشی و روانشناسان مدرسه بر آزمون‌های روانی  و کمک به دانش آموزان با نیازهای ویژه تمرکز می‌کردند. با افزایش نیاز دانش آموزان به حیطه سلامت روان، این نقش‌ها گسترش یافتند و متخصصان به ابزارهای بیشتری برای رفع این نیازها احتیاج پیدا کردند.

این کتاب با بحث پیرامون شیوه‌های مختلف ترکیب درمان بیان­گرانه در بافت مشاوره مدرسه، به دنبال کمک متخصصان به کودکان بیشتر است. به‌طورکلی روش‌های درمان بیان‌گرانه از هنر خلاق برای شناسایی مشکلات، پردازش احساسات و کشف راه‌حل‌ها به کودکان کمک می‌کنند. استفاده درمانی از نمایش، هنرهای تجسمی، نوشتن خلاق، بازی، رقص/ حرکت و موسیقی نمونه‌هایی از این روش‌ها هستند.

اگرچه بیشتر متخصصان سلامت روان مدرسه‌ها، آموزش‌هایی در ارتباط با مداخلات هیجانی، اجتماعی و رفتاری دانش آموزان دریافت کرده‌اند؛ تعداد اندکی، از استفاده‌ی صحیح روش‌های بیان‌گرانه در کار درمان، آگاهی دارند. مثلاً بسیاری از روانشناسان مدرسه، مشاوران و مددکاران اجتماعی، بازی و هنر را در فعالیت‌های روزانه خود با کودکان استفاده می‌کنند؛ اما آشنایی کافی از  چگونگی استفاده  از این ابزارها در یک برنامه درمانی برای پاسخ  به  نیازهای دانش­آموزان  ندارند. این کتاب با دربرداشتن راهکارهای درمان بیان‌گرانه  به دنبال پر کردن شکاف موجود برای متخصصان  سلامت روان مدارس است. اگرچه انواع مختلفی از این درمان  وجود دارد؛ این کتاب عمدتاً بر استفاده از هنر، موسیقی، بازی و نمایش درمانی تمرکز دارد. این روش‌ها در کار با کودکان و نوجوانان بسیار کارآمد هستند و به‌راحتی در جلسات مشاوره مدرسه و  محیط‌های خصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد