نام کتاب: سنجش دستاوردهای یادگیری راهنمای عملی

نوشتۀ: لوری گف و جمعی از نویسندگان

مترجمان: دکتر مهدی نامداری- دکتر منیره صالحی- دکتر حسین کارشکی

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1401

تعداد صفحه: 160

قیمت: 70000 تومان

معرفی کتاب:

دستاوردهای یادگیری، ماحصل یادگیری فراگیران در پایان دوره است و رویکرد آموزشی دستاورد محور با تمرکز بر تعیین، تعریف و سنجش دستاوردهای یادگیری یکی از ابزارهای مهم، رایج و رو به رشد در اصلاح و ارتقای کیفیت یادگیری در نظامهای آموزشی کشورهای پیشرو در دنیا است. کاربست این روشها بر اصالت، اعتبار و عینیت سنجش تأکید دارد و مدلهای مختلفی برای آن بیان شده است.

کتاب حاضر از دو جنبه به این موضوع پرداخته است. از یک سو، مبانی نظری و ضرورت ها را بیان می کند و از سویی دیگر نمونه های عینی دانشگاه انتاریو را ارائه می دهد. از یک جنبه می توان این کتاب را منبع آموزشی نام نهاد؛ زیرا موقعیت ها و فرصت های یادگیری خارج از کتاب را در اختیار خواننده قرار می دهد. به تمامی استادان، دانشجویان و دست اندرکاران سنجش و پایش آموزش، مطالعه این کتاب توصیه می شود.

این کتاب به منظور ارائه منبعی برای اعضای هیئت علمی، کارکنان، رهبران آموزشی و توسعه­دهندگان آموزش که در برنامه، آموزش، طراحی و سنجش دستاوردهای یادگیری در سطح برنامه مشارکت دارند، تدوین شده است تا از این طریق بهبود برنامه حاصل شود. سنجش دستاوردهای یادگیری در سطح برنامه، می‏تواند در ایجاد بهبود برنامه درسی، تدریس و طرح­های سنجشی مفید واقع شود.

بخشی از مقدمه کتاب:

وقتی سخن از کارآمدی و اثربخشی آموزش به میان می­آید، این موضوع به ذهن متبادر می­شود که آیا آموزش به نتیجه مطلوب رسیده است یا خیر؟ در واقع، هدف از آموزش (یا بیشتر آموزش­ها) کاربست دانش در موقعیت واقعی است. اگر چه در شرایط معمول، کمتر اتفاق می­افتد که آموزش در موقعیت واقعی صورت گیرد، اما انتظار بر این است که آموزش­ها، بتوانند یادگیری­هایی رقم بزنند که در موقعیت اصیل یا واقعی توانایی بروز داشته باشند. این دغدغه همواره در مسائل مربوط به سنجش و ارزیابی وجود داشته و کماکان نیز وجود دارد.

سنجش دستاوردهای یادگیری اشاره به روشی دارد که در آن یادگیری­های فراگیران در موقعیتی واقعی و اصیل مورد ارزیابی قرار می­گیرد. در این دیدگاه فاصله بین نظر و عمل به حداقل ممکن می­رسد و می­توانیم درباره بهره­وری یک نظام آموزشی به درستی قضاوت کنیم. در گذر از

بخش اول، به «مرور مفاهیم و چارچوب‏ها» می­پردازد. هدف این فصل ارائه پیش­سازمان­دهنده کلی به خواننده کتاب است. تعاریف مفهومی ارائه شده در این بخش کمک می­کند، خواننده ستون­های اساسی درک مطالب را در ذهن خود ایجاد نماید.

بخش دوم، به «فعالیت­های (اقدامات) سنجش» می­پردازد. در این بخش، به ما می­آموزد که چگونه مفاهیم و سازه­هایی مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، قضاوت و بینش را در موقعیت اصیل بسنجیم. چگونه در بافتار نظام دانشگاهی دانش­پژوهی کنیم، و در نهایت موضوع خودتنظیمی به عنوان یکی از اهداف عالی آموزش چگونه رشد پیدا می­کند و سنجش

دستاوردها چه کمکی در این راستا انجام می­دهد.

بخش پایانی و سوم، به «توسعه ظرفیت سازمانی» به عنوان اثر پسایندی سنجش دستاوردهای یادگیری می­پردازد. جایی که محملی برای تعالی سازمانی دانشگاه فراهم می­آورد و اثرات نهایی اقدامات سنجشی بر کل سیستم ظهور پیدا می­کند.

سایر آثار مؤلف/مترجم در انتشارات آوای نور: 

پژواک ترنمهای عاشقانه معلمان/ تألیف منیره صالحی

انگیزش در یادگیری و آموزش / تألیف دکتر حسین کارشکی

خودکارآمد سلامتی (مباحث و مداخلاتی در حوزه روانشناسی سلامت)/ ترجمه دکتر حسین کارشکی- سید نادر آزادصفت- رضا نظام پور

روابط ساختاری خطی در تحقیقات علوم انسانی/تألیف حسین کارشکی

روابط ساختاری خطی محاوره ای در عمل/ دکتر حسین کارشکی

روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش / ترجمه دکتر حسین کارشکی- سید نادر آزادصفت

سنجش دستاوردهای یادگیری/ ترجمه دکتر حسین کارشکی

مقدمه ای بر مدلسازی سلسله مراتبی/ تألیف دکتر حسین کارشکی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد