نام کتاب: علوم اعصاب شناختی حافظه

نویسنده: اسکات اسلاتنیک

مترجمان بر اساس حروف الفبا: صدف حسنی- فرزانه خدابنده- سید عبدالکریم قاسمی- امیرمحمدمهدی‌نیا

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1401

تعداد صفحه: 312

قیمت: 125000 تومان

معرفی کتاب:

در دو دهه اخیر، علوم اعصاب شناختی با پیشرفتهای تکنولوژی که به طور غیر تهاجمی فعالیت مغز انسان را اندازه گیری می کند، شروع به رشد کرده است. این اولین کتابی است که یک درمان جامع و به روز در زمینه علوم اعصاب شناختی حافظه ارائه می کند.

موضوعات شامل تکنیک های علوم اعصاب شناختی و مکانیسم های مغز انسان است و درباره حافظه بلندمدت، اشکال در حافظه بلندمدت، حافظه فعال، حافظه ضمنی، و بیماری های مرتبط با حافظه بحث می شود.

در این کتاب هر دو جنبه مکانی و زمانی عملکرد مغز انسان در هنگام استفاده از حافظه بررسی می شود . هر فصل به سبک قابل فهم نوشته شده است و شامل اطلاعاتی مانند نمودار و بسیاری از شکل ها است. اسکات دی اسلاتنیک در تحلیل خود، به جای اینکه صرفاً صحیح بودن فرضیه ها را به سادگی بپذیرد، دیدگاه های رایج را زیر سؤال می برد . به این ترتیب، علم به صورت پرسش پذیر، در حال تکامل و هیجان انگیز به تصویر کشیده می شود.

مقدمه کتاب:

علوم شناختی رشته‌ی جذابی است که در سالهای اخیر طرفداران و مشتاقان خاصی در ایران پیدا کرده است. موضوعی بین رشته‌ای که سعی دارد با کمک از رشته‌های مختلف از جمله روانشناسی، علوم اعصاب، فلسفه، هوش مصنوعی و… به شناختی مناسب از ذهن دست یابد. در این بین مبحث علوم اعصاب شناختی به ابعاد زیستی که در فرایند شناخت نقش دارد می‌پردازد. این مبحث ارتباط مستقیمی با مطالعه‌ی عملکردهای مغز، ساختار مغز، نورون‌های مغز و عملکردهای شناختی ما انسان‌ها دارد. شاید یکی از جذابیت‌های علوم اعصاب شناختی که اون رو به پرطرفدارترین رشته در بین مباحث علوم شناختی تبدیل کرده است، این است که با کمک این رشته و دستگاه‌های تصویربرداری مغزی می‌توان شناخت خوبی بر ضایعات مغزی دست یافت. پس از شناخت ضایعات مغزی مانند تومور، برداشتن قسمتی از مغز، آتروفی مغز و… می‌توان اثرات این اختلالات را بر فرایندهای شناختی بررسی کرد و گام‌های عملی در جهت پیشگیری، ارزیابی و درمان این مشکلات برداشت.

در این کتاب سعی شده است که حافظه از دیدگاه علوم اعصاب شناختی مورد بررسی قرار بگیرد. نویسنده‌ی کتاب با استفاده از آخرین تحقیقات که بیشتر با FMRI و ERP صورت گرفته است، سعی دارد درک بهتری از حافظه را برای خواننده مهیا کند. با توجه به جدید بودن این علم خیلی از این تحقیقات در مرحله‌ی اولیه‌ی خود قرار دارد که این مسئله، موقعیت مناسبی را برای پژوهشگران فراهم می‌کند تا با الهام گرفتن از موضوعات این کتاب، پژوهش‌های جدیدی را، جهت درک بهتر مغز طراحی کنند.

کتابی که در دست دارید دارای مباحث تخصصی هست که جهت مطالعه‌ی پژوهشگران و دانشجویان تهیه شده و برای مطالعه‌ی آن نیازمند دانشی اولیه از مغز، روش‌های تصویربرداری مغزی و آشنایی با اصطلاحات این رشته هستید.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد