نام کتاب: مردم نگاری خانواده

تالیف: دکتر مرتضی منادی

چاپ: سوم 1401

تعداد صفحه: 192

قيمت: 95000 تومان

معرفی کتاب:

این کتاب پژوهشی با رویکرد مردم نگاری در حوزۀ خانواده است که این رویکرد نوعی از روش کیفی است و در ایران فقط توسط گروه انسان شناسی دانشگاه تهران در حوزه های مختلف انجام می شود. نتایج این پژوهش قابل تعمق و کاربردی می باشد.

بخشی از مقدمه کتاب:

از منظر و دیدگاه جامعه شناسی زمانی که خانواده‌ها منسجم باشند، یعنی انسجام در کانون خانواده‌ها وجود داشته باشد، نظم در خانواده حاکم است، روابط خوب و نسبتا مناسب و سالم بین اعضاء بر قرار شده، سلامت اخلاقی و روانی در فضای خانواده و بین اعضاء ایجاد شده، اعضاء از حضور در خانواده و در کنار یکدیگر، هم لذت برده، هم باعث تکامل، پیشرفت و رشدشان خواهد شد. ضمن اینکه سلامت روان و روابط سالم بین اعضای خانواده، نظم و انسجام در خانواده را به همراه دارد. یعنی، تعاملی بین این عوامل در درون خانواده وجود دارد.

کتاب پیش رو، با روش نوین، به این معنی که این نوع روش پژوهش (مردم نگاری) در جامعۀ ما رواج ندارد، انجام شده است. در حالی که، این روش در غرب بسیار مرسوم است. و بی حساب نیست که غربی‌ها از این طریق هم به شناخت خوبی نسبت به جامعۀ خود و هم جوامع دیگر پیدا می‌کنند و هم در مواقعی به نظریۀ جدید دست می‌یابند. در این راستا خوانندگان را به خواندن کتاب زیبای شرق شناسی ادوارد سعید (1383) دعوت می‌کنم که شناخت غربی‌ها را از جامعۀ شرق به نمایش می‌گذارد.

فهرست مطالب:

فصل اول: روش جمع آوری اطلاعات

فصل دوم: چهار چوب نظری

فصل سوم: مردم نگاری خانواده

فصل چهارم:تاثیر فرهنگ زمانه بر شخصیت و هویت فرهنگی

فصل پنجم: بررسی انسان شناسی تحول ازدواج در ایران

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور: 

جامعه شناسی آموزش و پرورش/ تألیف دکتر مرتضی منادی

شناخت و مهار آلزایمر/ تألیف دکتر مرتضی منادی

عوامل مؤثر بر بهبود زندگی خانوادگی/ تألیف دکتر مرتضی منادی

مردم نگاری خانواده / تألیف دکتر مرتضی منادی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد