نام کتاب: مقدمه­ ای برتدوین کتاب درسی الکترونیکی (مروری بر نظریۀ شناختیِ یادگیری چندرسانه ­ای)

نویسندگان: دکتر امیرعلی مازندرانی- دکتر محمد شاهین تقدمی

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1401

تعداد صفحه: 264

قیمت: 140000 تومان

معرفی کتاب:

فناوری های نوین، همان گونه که همۀ جوانب زندگی ما را تغییر داده اند، بر منابع درسی دانشگاهی نیز تأثیر قابل ملاحظه ای داشته اند. نشر دانشگاهی در سراسر دنیا به عنوان صنعتی بزرگ و تأثیرگذار شناخته می شود و پیشرفت های فناورانۀ اخیر بر این صنعت نیز تأثیر شگرفی داشته است. واقعیت این است که چه این تحولات را دوست داشته باشیم و چه از آنها بترسیم، آیندۀ محتواهای آموزشی از هم اکنون پیش روی ما است و در همین لحظه در حال رقم خوردن است.

در این راستا، بسیاری از ناشران کتابهای درسی از این تغییر و تحولات استقبال و حمایت کرده اند و به جای نادیده گرفتن یا حتی مقاومت در برابر آنها، خودشان در مسیر تولید مواد آموزشی چند رسانه ای و دیجیتال پیش قدم شده اند. با وجود این، نمونه های این تغییرات در سطح ملی بسیار ناچیز است.

با این حال، ناشران اگر بخواهند مفید باقی بمانند و در گرداب تغییرات فرو نروند، ناچار خواهند بود که خود را با این تغییرات سازگار کنند و محصولات یا خدمات خود را دگرگون سازند.

یکی از معتبرترین مبانی نظری برای طراحی محتواهای چندرسانه ای دیجیتال، نظریۀ شناختی یادگیری چندرسانه ای است که ریچارد مایر و همکارانش در طول بیش از سی سال، آن را تدوین کرده و با صدها پژوهش آن را گسترش داده اند.

در این کتاب، با تمرکز بر این نظریه، اصول طراحی و تدوین کتابهای دانشگاهی الکترونیکی چندرسانه ای را یک به یک بیان می کنیم و در پایان تجربۀ شخصی خود را در زمینه طراحی این نوع از محتواهای درسی دیجیتال به اشتراک می گذاریم.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

روانشناسی و روان درمانی اسلامی/ ترجمه دکتر امیرعلی مازندرانی- دکتر محمد شاهین تقدمی

مقدمه ای بر تدوین کتاب درسی الکترونیکی/ تألیف دکتر امیرعلی مازندرانی- دکتر محمد شاهین تقدمی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد