نام کتاب: چگونه مدرس(استاد) موفقی باشم؟ (راهکارهایی برای اساتید دانشگاه با نگاهی آسیب­شناسانه به وضعیت موجود)

مؤلف: دکتر مژده علیزاده

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1401

تعداد صفحه: 160

قیمت: 70000 تومان

معرفی کتاب:

تدریس در دانشگاه را نباید امری ساده انگاشت؛ بلکه افرادی که این وظیفه خطیر را برعهده می گیرند باید بتوانند به درستی از عهده آن برآیند و این مهم نیاز به کسب توانایی، شایستگی ها و مهارتهای خاصی در ابعاد گوناگون دارد که بدون آنها موفقیت در این حرفه امکانپذیر نیست. نداشتن این شایستگی ها و مهارتها و یا کم توجهی به آنها آسیب های ناگواری را به دانشجویان، جامعه دانشگاهی و جامعه وارد می کند. متأسفانه برخی مدرسان (اساتید) به نقاط ضعف کار خود چندان اهمیتی نمی دهند و یا از آنها بی اطلاع هستند و این سبب می شود به طور مداوم به تکرار آنها در هر ترم بپردازند.

لذا در کتاب حاضر ضمن نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت موجود، سعی شده است برخی از راهکارهایی که می توانند در موفقیت بیشتر و اثربخشی اساتید دانشگاه مؤثر باشند، مورد بررسی قرار گیرند.

بخشی از پیشگفتار کتاب:

امروزه نقش خطیر نظام آموزش عالی در توسعه و پیشرفت کشورها و همچنین تربیت نسل آینده کشور و یا تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد، با تقوا، عالم و شایسته بر کسی پوشیده نیست. در این راستا نقش اساتید در دانشگاه نقشی حائز اهمیت و توجه است؛ زیرا یک مدرس دانشگاه وظایف بسیار مهم و اساسی دارد که باید از انجام تک­تک آنها به نحو صحیح بر آید. وظایفی در رابطه با خود، دانشجویان، جامعه، علم و صنعت، همکاران و مواردی دیگر. در واقع افرادی که در دانشگاه‌ها به امر تدریس مشغول هستند(حال چه به صورت هیئت علمی و یا حق‌التدریسی) باید یکی از الزامات اصلی حیطه کاری خود را در رشد، موفقیت و پیشرفت خود، دانشجویان و جامعه بدانند.

متأسفانه اشکالات متعددی در کار برخی از اساتیدی که در دانشگاه تدریس می‌کنند، وجود دارد. برخی از آنها هنوز مهارت‌ها و استلزامات حرفه‌ای کار خود را به دست نیاورده­ اند و در این زمینه ضعف­های زیادی دارند؛ به گونه‌ای که این ضعف‌ها یا آسیب‌ها نه تنها در رشد و پیشرفت خود آنها اختلال ایجاد می­کنند بلکه سبب تأثیر گذاشتن منفی بر دانشجویان که مهم­ترین سرمایه این کشور هستند، نیز می‌شوند. همچنین به دانشگاه و جامعه و جامعه دانشگاهی نیز ضربه‌های جبران‌ناپذیری را وارد می­کنند که چه بسا با گذشت زمان عوارض و پیامدهای نامطلوب خود را نشان خواهد داد.

از این جهت نیاز است مطالعات آسیب‌شناسانه‌ای نیز در این زمینه انجام شود. با توجه به موارد فوق سعی شد در کتاب حاضر به برخی از مؤلفه‌های یک استاد موفق پرداخته شود و ضمن آن نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت موجود که از جانب برخی از اساتید وارد می‌شود هم انجام شود. یافته‌های این کتاب می‌تواند اساتید را در انجام بهتر وظایف خود یاری دهد.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور: 

الگوی آموزشی قرآن کریم/ تألیف دکتر مژده علیزاده

چگونه مدرس (استاد) موفقی باشم/ تألیف دکتر مژده علیزاده

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد