نام کتاب: کودکان با ناتوانی­های هوشی و  اتیسم  در مسیر بلوغ (راهنمای عملی برای والدین در زمینه های سلامت جسمانی، مسائل جنسی و روابط بین فردی)

نویسندگان: فرِدی جکسون برون- سارا برون

مترجمان: روح الله فتح آبادی- مرتضی بختیاروند- ساحل مرادی

انتشارات: آوای نور

چاپ:  اول 1399

تعداد صفحه: 232

 قیمت: 48000 تومان

معرفی کتاب:

کتاب حاضر توسط دو نفراز متخصصان رشته روانشناسی و آموزش کودکان با  ناتوانی های هوشی و اتیسم که تجربه های مستقیم درارتباط با آموزش خانواده ها در زمینه بلوغ و مسائل جنسی به کودکان با ناتوانی های هوشی داشته اند، نوشته شده است. این کتاب به صورت آگاهانه عملی و بر اساس سوالاتی درباره مسائل جنسی و بلوغ که خانواده ها خودشان آن ها را پیشنهاد کرده اند، نگاشته شده و سبک نویسندگان در برخورد با این سوالات بصورت مستقیم و  باز است و این کتاب با توجه به این که خانواده ها و یا والدین و مراقبین کودکان ناتوان چه اقدامات و تصمیماتی را هنگام مواجه شدن با این شرایط باید اتخاذ کنند، به رشته تحریر درآمده است.

بخشی از پیشگفتار کتاب:

شما ممکن است بپرسید که چرا چنین کتابی به عنوان راهنمای عملی برای والدین کودکانی که ناتوانی های هوشی و اتیسم دارند مهم است؟ چرا چنین کتابی را برای حرفه ای ها، مدرسان و مددکاران ننویسیم؟  و یا برای خود افراد ناتوان و کودکانی که ناتوانی دارند چنین راهنمای عملی نوشته نشده است؟  پاسخ بر اساس یافته های پژوهشی که من به همراه پروفسور اندرو جاهودا[1] و دکتر جیسی پونال [2]از دانشگاه گلاسکو[3] که چندین سال پیش انجام داده ایم نهفته است. ما در این پژوهش که درباره مسائل جنسی و درک چنین مسائلی توسط بزرگسالان و نوجوانان با ناتوانی های هوشی و دانش آن ها درباره بدن و غریزه جنسی انجام دادیم که تمرکز این پژوهش درباره روش های تدریس و آموزش مسائل جنسی و بلوغ به آن ها بود ودر نهایت ما نتیجه گرفتیم که چگونه می توانیم دانش و آگاهی آن ها درباره مسائل جنسی و بلوغ را افزایش دهیم. این امر بسیار مهم است، اما ما اعتقاد داریم که در پژوهش های حاضر جایگاه و  نقش خانواده این افراد به عنوان منبعی مهم از اطلاعات و حمایت ها فراموش شده است. دکتر جیسی و آندرو اخیراً یک پژوهش انجام داده اند که نشان می دهد نوجوانانی که ناتوانی های هوشی دارند در مقایسه با افرادی که ناتوانی های جسمی و هوشی ندارند تمایل بیشتری به یادگیری دانش و اطلاعات از خانواده های خود درباره مسائل جنسی دارند.

تمرکز و تکیه بر اعضای خانواده درزمینه آموزش و یادگیری مسائل مختلف همیشه  معنی دار بوده است. در پژوهش های بعدی ما دریافتیم که بعضی از والدین کودکان با ناتوانی های هوشی از صحبت درباره مسائل جنسی با دختر و یا پسر خود پرهیز می کنند. برخی دیگر از این خانواده ها فکر می کنند که صحبت درباره مسائل جنسی با دختر و یا پسر خود وظیفه آن ها نیست و باید کسان دیگری آن را انجام دهند. البته بسیاری از خانواده های دیگر نیز اعتماد بنفس کافی در این مورد ندارند و نمی توانند به این مقوله ها نزدیک شوند و آن ها را گاهی اوقات گیج کننده و مبهم می دانند. بنا براین ما به این نتیجه رسیدیم که خانواده ها یک منبع جامع و راهنمای عملی درباره این که چه کاری باید درزمینه آموزش مسائل جنسی و بلوغ برای کودکان ناتوان هوشی و اتیسم خود انجام دهند دراختیارندارند. به همین منظور کتاب پیش روی نوشته شده است. اهمیت دادن به نقش و جایگاه اعضای خانواده به عنوان منبعی از اطلاعات درباره مسائل جنسی برای افراد با ناتوانی های هوشی و اتیسم باعث می شود که والدین نتوانند از برخورد با چنین مقوله هایی و انجام وظایف خود شانه خالی کرده و فرار کنند. البته وظیفه ما حرکت به جلو بدون توجه به کاربردی بودن توصیه های عملی این کتاب نیست و یا ارائه دادن یک سری نصیحت های  عملی و یا بسیار دقیق که خانواده ها باید انجام دهند، کتاب حاضردر واقع شکاف بین نظریه تا عمل درزمینه آموزش مسائل جنسی و بلوغ را برای خانواده های کودکان ناتوانی هوشی و اتیسم پر می کند.

[1] Professor Andrew Jahoda

[2] Dr. Jaycee Pownall

[3] University of Glasgow

سایر آثار مؤلف/مترجم در انتشارات آوای نور:

آموزش خودمراقبتی (راهنمای والدین برای حفاظت از کودکان در برابر سوء استفاده جنسی)/ ترجمه مرتضی بختیاروند

آموزش تفکر / تألیف مرتضی بختیاروند- روح الله فتح آبادی

آموزش کودکان با اختلالات یادگیری مبتنی بر زبان/ ترجمه مرتضی بختیاروند

آموزش مهارتهای تفکر انتقادی/ ترجمه دکتر مرتضی بختیاروند

آموزش و یادگیری فاوا/ تألیف مرتضی بختیاروند

آنچه معلمان باید بدانند/ تألیف مرتضی بختیاروند

اختلالات یادگیری و حمایت از کودکان/ ترجمه مرتضی بختیاروند

انگلیسی برای دانشجویان رشته علوم تربیتی/ تألیف مرتضی بختیاروند

تاریخچه تحولات تعلیم و تربیت در کشورهای اسلامی (جلد اول) / ترجمه مرتضی بختیاروند

تاریخچه تحولات تعلیم و تربیت در کشورهای اسلامی (جلد دوم) / ترجمه روح الله فتح آبادی

درس پژوهی برای جامعه یادگیرنده/ ترجمه مرتضی بختیاروند

شهامت پاسخگویی (روشی جدید برای پایان دادن به اضطراب و حملات پانیک) / ترجمه دکتر ابوالفضل احیایی- روح الله فتح آبادی- احمد احمدی- مرتضی بختیاروند

کودکان با ناتوانی های هوشی و اتیسم در مسیر بلوغ / ترجمه مرتضی بختیاروند- روح الله فتح آبادی- ساحل مرادی

مبانی تعلیم و تربیت  / ترجمه مرتضی بختیاروند

موسیقی درمانی بزرگسالان با اختلالات یادگیری/ ترجمه مرتضی بختیاروند

ویروس کرونا/ ترجمه و تألیف مرتضی بختیاروند

یادگیری به وسیله بازی های دیجیتال / ترجمه مرتضی بختیاروند

Investigating the Relationship between Iranian High School Female Students’ Spiritual Intelligence, Language Proficiency and Self-esteem / تألیف مرتضی بختیاروند

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد