نام کتاب: اختلالات شخصیت در جامعه، روابط و محیط کار (تاریخچه، سبب‌شناسی، پژوهش و درمان )

مؤلف: وِرا سُنجا ماس

مترجمین: دکتر برزو امیرپور- نادیا تحویلدار بیدرونی

ناشر: آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 280

قیمت: 80000 تومان

معرفی کتاب:

سبک تفکر و رفتار خاص هر فرد، بیانگر شخصیت آن فرد است که از وی نه تنها هویتی متمایز و یکتا می سازد، بلکه در نحوه سازگاری او با محیط تعیین کننده است. شخصیت می تواند  به دلایل سرشتی و منشی(طبیعت-تربیت)  انعطاف ناپذیری  در تطبیق با محیط و زمینه تفکر و رفتار  ناسازگارانه را موجب شود. در پنجمین ویرایش تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM-5) انجمن روانپزشکی آمریکا(APA)، ده اختلال شخصیتی متفاوت اما در یک طبقه به نام اختلالات شخصیت را معرفی کرده است. این الگوهای ناسازگارِمرتبط با شخصیت که به نوجوانی یا اوایل بزرگسالی برمی گردند، فراگیر، نافذ، پایدار و غیر قابل انعطاف در تجارب درونی و رفتار بیرونی قابل مشاهده و ردیابی اند که به طرز آشکاری با انتظارات فرهنگی فرد تفاوت دارد.  افراد مبتلا به این اختلالات، به جهت برداشت و تفسیر اشتباه از موقعیت ها، رفتار تنش زا، ناکارآمدی در حل تعارض، عواطف و هیجان های سطحی، شدید و ناهمخوان با موقعیت بروز آن ها، در روابط بین فردی مانند ظرفیت عشق ورزی، ایجاد تعامل و ارتباط موثر در اجتماع و محیط شغلی  با مخاطراتی مواجه هستند.

کتاب حاضر علاوه بر این که ماهیت، مشخصات و نحوه رفتار و تعامل با این افراد در اجتماع، محیط شغلی و روابط بین فردی بر اساس جدیدترین یافته های پژوهشی را تدارک دیده است. جهت کسب بینش، شناخت دقیق تر و اتخاذ تدابیر اثربخش برای متخصصان علوم رفتاری، بالینگران، مشاوران، مددکاران اجتماعی، روان پرستاران، کارشناسان امور استخدامی، مدیران سازمان ها و نهادها و تمام کسانی که با این افراد در تعامل هستند،  بستر مناسبی را فراهم نموده است.

بخشی از متن کتاب:

یکی از روش‌های بررسی اختلال شخصیت، در نظر گرفتن جنبه کارکردی آن است. همان‌گونه که حدود 80 سال قبل توسط گوردون آلپورت عنوان شد، شخصیت یک‌چیز است و شخصیت کاری را انجام می‌دهد(1937، صفحه 48). معنای تلویحی این عبارت این است که کارکرد شخصیت، حل مشکلات عمده زندگی است، مشکلاتی که افراد در زندگی روزمره با آن‌ها مواجه‌اند (Cantor, 1990). بنابراین، با تأکید بر جنبه‌های کارکردی به عنوان‌یک مبنا، اختلال شخصیت را می‌توان به‌عنوان عدم موفقیت در دستیابی به راه‌حل‌هایی برای مشکلات زندگی تفسیر نمود (Livesley et al., 1994).

سایر دیدگاه‌ها، مفهوم جدید اختلال شخصیت را به‌عنوان دو تصور به‌هم‌پیوسته تلقی می‌کنند. یک تصور، مبتنی بر این تفکر است که نابهنجاری شخصیت باعث مشکلاتی برای فرد مبتلا و یا برای سایرین می‌شود. تفکر دیگر بر این باور است که رفتار، آن‌چنان ضداجتماعی است که برای جامعه می‌تواند خطرناک باشد. در طبقه‌بندی اختلالات شخصیت، تعاریف بالینی از خجالتی‌ترین (اجتنابی وابسته) تا خطرناک‌ترین (ضداجتماعی) انسان‌ها را در برمی‌گیرند (Castillo, 2003).

هیچ عامل روانی اجتماعی یا زیست‌شناختی واحدی باعث اختلال شخصیت نمی‌شود. بلکه تأثیرات جمعی چندین عامل (که هرکدام تنها دارای اثر اندکی است) منجر به ایجاد اختلال می‌شود.

عوامل روان‌شناختی، زیستی و محیطی هرکدام در بروز اختلالات شخصیت دخیل‌اند. همان‌گونه که معمولاً تصور می‌شود، تجارب بد زندگی مانند اختلال در عملکردهای خانواده، تجارب آسیب‌رسان، و تنش‌های اجتماعی، عوامل سبب‌ساز مهمی را تشکیل می‌دهد که از طریق پژوهش‌ها نشان داده‌شده است (Paris, 2001). عوامل زیستی نوع متفاوتی از نشانه‌های مهم را ایجاد می‌کنند ازجمله سؤالاتی در رابطه با این‌که شخصیت تا چه اندازه قابل‌تغییر است و چه نوع تغییراتی را می‌توان درنتیجه درمان، انتظار داشت. ازآنجایی‌که ژن‌ها در کل با مشخصه‌های فردی مرتبط‌اند نه با دسته‌بندی‌های اختلال و ازآنجایی‌که ژن‌های مجزا با ابعاد شخصیتی گسترده‌ای مرتبط نیستند، سازوکارهای زیستی که در پس نشانه‌های آشکار وجود دارند (آنچه فنوتیپ‌های درونی یا سنخ بدنی نامیده شده است) باید موردبررسی قرار گیرد(Gottesman & Gould, 2003). ژن‌ها با سایر ژن‌ها بر هم اثرمتقابل دارند و توسط محیط، فعال و منفعل می‌شوند(Rutter, 2006). تأثیرات آن‌ها را می‌توان از طریق مطالعه تعاملات میان آسیب‌پذیری زیستی و عوامل استرس‌زای زندگی، شناسایی نمود(Caspi et al., 2003).

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

ویژگی های متمایز درمان شناختی تحلیلی / ترجمه دکتر برزو امیرپور

اختلالات شخصیت در جامعه، روابط و محیط کار / ترجمه دکتر برزو امیرپور

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد