نام کتاب: اختلال بیش ­فعالی/ نقص توجه در نوجوانان (شکل­ گیری، سنجش، ارزیابی و درمان)

مولفان: استفن پی. بکر- راسل ا. بارکلی

مترجمان: دکتر زهره عباسی- نادیا علی اکبرخواه- محمد مظلومی راد

ناشر: آوای نور

چاپ: دوم 1400

تعداد صفحه: 688

قیمت : 190000 تومان

معرفی کتاب:

علیرغم وجود حجم عظیم پژوهش در خصوص اختلال بیش ­فعالی/ نقص توجه (ADHD)، تعداد محدودی از پژوهش­ها بر ADHD در نوجوانان متمرکزند. چند دلیل سر راه انجام پژوهش روی ADHD نوجوانان قرار دارد:

اول اینکه، نوجوان­ها به طور محسوس مقدار علائم ADHD و نواقص مرتبط با آن را کمتر گزارش می­کنند. دوم اینکه، بسیاری از نوجوانان معتقدند مشکلاتشان از کنترل والدین روی زندگی آنها یا از انتظارات معلم­ها در مورد عملکرد و رویه تحصیلی در مدرسه نشأت می­ گیرد.

سوم اینکه، بسیاری از نوجوانان نسبت به طرز فکر همسالان­شان بسیار حساس هستند، که باعث می ­شود از هر گونه همکاری با پژوهش­های روان­پزشکی یا روان­شناختی یا همکاری با ارائه دهندگان خدمات بالینی در این زمینه­ ها اجتناب کنند.

چهارم اینکه، بسیاری از نوجوانان چالش­های فردی خود در مورد داشتن این اختلال به عنوان یک نوجوان را گزارش کرده ­اند.

و در نهایت، با توجه به اینکه نوجوانان از لحاظ رشدی در روند مناسب فردیت و جدا شدن از تاثیر والدین قرار دارند تا حس خودمختاری خود را حفظ کنند، قابل درک است که به دنبال قدرت تصمیم­گیری بیشتر بوده و در نتیجه در مقابل تلاش­های والدین برای ثبت­نام آنها در پژوهش­ها یا خدمات بالینی مقاومت نمایند.

اما این کتاب به طور کامل به ADHD در نوجوانان اختصاص یافته و استفن بکر و همکارانش این کتاب بسیار مهم و بزرگ درباره نوجوانان مبتلا به ADHD را در اختیار خوانندگان قرار دادند.

بخشی از متن کتاب:

نوجوانی، دوره­ای است اجتناب­ناپذیر از طوفان و استرسو ADHD اغلب به صورت سازه­ای اجتماعی توصیف شده که مرتبط با والدگری و تحصیل ضعیف گزارش شده­است. والدین، معلمین، متخصصین و عامه مردم می­ توانند تحت تاثیر چنین اطلاعات غیر دقیقی قرار بگیرند.

در واقع اگرچه نوجوانی بسیار چالش­آمیز است اما بی­نظمی و شلوغی­اش اجتناب­ناپذیر، و همین­طور واقعیت روانی- زیستیِ ADHD نیز تردیدناپذیر است. علاوه بر این، حالا دیگر روشن شده­است که نه نوجوانی و نه ADHD هیچ­کدام­ مقوله­ای ثابت نیستند، بلکه در واقع فرایندهایی بسیار پویا هستند که تحت تاثیر درآمیختگی زیست­ شناسی و نیروهای زمینه­ای اثرگذار شکل می­گیرند. شناسایی علمی و بالینی هر دوی آنها بیش از یک قرن گذشته، اتفاق افتاده­است (هال، 1904؛ استیل، 1902). در سالهای اخیر نوجوانی و ADHD هر دو موضوعاتی بوده­اند که از سوی علم، مداخلات بالینی و سیاست بسیار مورد توجه قرار گرفته­اند، توجهی که در نهایت باعث شد دانش مربوط به هر حوزه، بر بنیان علمی محکمی استوار گردند.

این کتاب نیاز شدید به یکپارچه­سازی یافته­های مربوط به ADHD (نشانه­ و جلوه ­ها، عوامل علّی، رشد و گسترش و پاسخ به مداخله) در طول دوره حساس رشد نوجوانی را نشان می­دهد.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور: 

کمک های اولیه برای زخم های روانی / ترجمه محمد مظلومی راد

مهارتهای مقابله ای به زبان ساده (ابزارها و تکنیکهایی برای موقعیتهای پراسترس) / ترجمه نادیا علی اکبرخواه- محمد مظلومی راد

اختلال بیش فعالی/ نقص توجه در نوجوانان/ ترجمه دکتر زهره عباسی- نادیا علی اکبرخواه- محمد مظلومی راد

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد