نام کتاب: دردهای مبهم (نشانه های پزشکی تبیین نشده، رویکرد مبتنی بر مغز)

مؤلف: رابرت بالو

مترجم: دکتر نادر اباذری

با مقدمۀ: دکتر مژده ذبیحی یگانه

ناشر: آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 184

قیمت: 60000 تومان

معرفی کتاب:

“این استرس نیست که ما را از پا می اندازد، بلکه این واکنش ما است که این کار را با ما انجام می‎دهد.”

در طول سالیان طولانی، همیشه متخصصان با بیمارانی سروکار داشته‌اند که نشانه‌های بالینی آن‌ها، از نظر پزشکی توجیه روشنی نداشته است. این دسته از بیماران، اغلب اساسی‌ترین اصول پزشکی را به چالش می‌کشند. همزمان با پیشرفت علم، این اختلالات اسرارآمیز هم تغییر کرده و با محیط جدید زندگی تطبیق پیدا کرده‌اند. این اختلالات به سرعت خودشان را تکثیر کرده‌‌اند، همچنین ‌شیوع و شناخت از این اختلالات، با وجود فضای مجازی افزایش یافته است. از این رو، به منظور شناخت این دسته از نشانه‏ ها، در این کتاب سعی شده تا با استفاده از رویکرد مبتنی بر مغز، به علت‌شناسی اختلالات تبیین نشده ناشی از عوامل جسمانی و روان‌زاد مثل فیبرومیالژیا، خستگی مزمن، درد شکم، سردرد، سرگیجه و کمردرد مزمن پرداخته شود.

این کتاب که به همت جناب آقای دکتر اباذری ترجمه شده، رویکرد جدید و جالبی به بیماری درد منتشر با علت ناشناخته و مبهم دارد که با توجه به تجربیات ارزنده ایشان در زمینه بیماری‌های روان‌تنی، می تواند مورد استفاده فراگیران، همکاران و بیماران عزیز قرار گیرد.

بخشی از مقدمه کتاب:

امروزه، ما به طور روزانه تحت بمباران اطلاعاتی ناشی از پیشرفت علم پزشکی قرار داریم که از سوی فضای مجازی صورت می‌پذیرد. در مورد بیمارانی می‌شنویم که دچار سرطان بوده‌اند و بهبود یافته‌اند، از بیماران قلبی می‌شنویم که توانسته‌اند از حملات قلبی جان به در برند و نجات یابند، همچنین از کسانی می‌شنویم که دچار اختلالات ژنتیکی بوده‌اند و پیش از بروز بیماری، آن‌را شناسایی و درمان کرده‌اند. همه این اطلاعات، ما را به سمتی سوق می‌دهند که به این باور برسیم، پزشکی مدرن برای هر مسئله‌ای، راه حلی دارد. این در حالی است که بسیاری از بیماران هستند که متخصصان برای نشانه‎های بالینی آن‎ها هیچ دلیل قانع کننده ای را پیدا نمی‎کنند، به این دسته از بیماری‌ها،‌ نشانه های پزشکی تبیین نشده گفته می‌شود. وضعیت زمانی بدتر می‌شود که این دسته از بیماران، نشانه‌هایی را بروز می‌دهند که از نظر شیوع، جزو بیماری‌های شایع هستند، مثل درد مزمن، خستگی و سرگیجه. به طور معمول، اغلب شرایط طوری پیش می‎رود که کار خاصی برای این دسته از بیماران صورت نمی‌گیرد.

اما چرا متخصصان نمی‌توانند دلایل قانع‌کننده‌ای برای این نشانه‌ها مطرح کنند؟ این در حالی است که ما اکنون طیف گسترده‌ای از آزمایشات دقیق تشخیصی را در اختیار داریم و دستگاه‌های تصویربرداری ما می‌توانند هر آسیبی را در هر عضوی از بدن شناسایی کنند. هیچ یک از این امکانات و پیشرفت‎ها، در تشخیص علت نشانه های پزشکی تبیین‌نشده، کارساز نیستند، چرا که علت این نشانه‌ها، تغییرات روان‌شناختی در مغز است که البته هیچ یک از این تغییرات، توسط دستگاه‎ها و آزمایشات قابل شناسایی نیستند.

همان‌طور که در سراسر این کتاب مشاهده خواهیم کرد، نشانه های روان‌تنی، ناشی از روابط پیچیده‌ای هستند که بین عوامل زیستی و روانی اجتماعی صورت می‌پذیرد. تغییرات جزئی در ژن‌هایی که پروتئین‌های مغزی را کدگذاری می‌کنند، می‎توانند زمینه را برای شکل‌گیری این نشانه‌ها فراهم کنند. طیف گسترده‌ای از عوامل زیستی، درونی و بیرونی هستند که می‌توانند عملکرد مغز را در دوران رشد یا در زمان بروز نشانه‌ها، تحت تاثیر قرار دهند. باورها و انتظارات افراد، که تحت تاثیر نظرات متخصصان و البته رسانه‌های جمعی قرار دارند، می‌توانند الگوی این نشانه‌ها را شکل داده یا تغییر دهند. بیماری‎های روان‌تنی، به اندازه بیماری‌های جسمانی ناشی از آسیب‌های بدنی، واقعی هستند و اهمیت دارند. در اغلب موارد، بیماری‎های روان‌تنی و بیماری‎های ناشی از آسیب جسمانی، همگی مسیرهای مشترکی از مغز را فعال می‌کنند و تاثیرات مشابهی بر میزان پریشانی [1]فرد می‌گذارند. همه این بیماری‎ها، فارغ از علت زمینه‎ای، می‎توانند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهند.

در این کتاب، تلاش بر این است تا مشکلات مدیریت بیمار، از نظر تاریخی و معاصر مورد بررسی قرار گیرد. پیشینه تاریخی همه مفاهیم ارائه خواهد شد، چرا که درک این مفاهیم، بدون آگاهی از زمینه تاریخی آن‌ها غیر ممکن خواهد بود. پس از یک فصل مرور اولیه، در فصل‎های دوم، سوم و چهارم، به تاریخچه اختلالات روان‌تنی، از گذشته تا امروز پرداخته می‌شود. در فصول پنجم و ششم، مکانیزم‌های نشانه های روان تنی مورد بحث قرار می‎گیرند. در فصول هفتم، هشتم و نهم، به شایع‌ترین نشانه‎های تبیین‌نشده پرداخته می‌شود. در نهایت در فصل دهم، مروری کلی بر درمان نشانه های روان‌تنی صورت می‌گیرد. هر یک از فصول، با یک جمع‌بندی کلی از فصل به پایان می‌رسند. رویکرد اصلی این کتاب در تشخیص و درمان، رویکرد مبتنی بر مغز می‎باشد. اگرچه ابهامات خیلی زیادی هنوز در مورد اختلالات روان‌تنی وجود دارد، اما باید بپذیریم که این دسته از اختلالات هم مانند اختلالات نورولوژیک، ناشی از تغییراتی در کارکردهای مغزی هستند.

[1] پریشانی، احساسی متشکل از اضطراب، افسردگی و استرس است. ‌این کلمه در واقع نتیجه فعالیت عواملی همچون درد روان‌زاد، تعارض‌های درونی و فشارهای بیرونی می‌باشد که مانع از خودشکوفایی فردی می‌گردد(مترجم).

سایر آثار مؤلف/مترجم در انتشارات آوای نور:

دردهای مبهم / ترجمه دکتر نادر اباذری

خوش آمدگویی به تغییرات بدن / ترجمه دکتر نادر اباذری

خوش آمدگویی به احساسات/ ترجمه نادر اباذری

از نشانه های پیش از قاعدگی تا نگرشی دیگر / ترجمه نادر اباذری

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد