نام کتاب: درمان شناختی_ رفتاری مدرسه محور  / اضطراب کودکان: بچه های سرحال

(کتاب کار کودک)

تألیف: هیدی لینهام و همکاران

مترجم: زهرا توانا

ناشر: آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 96

قیمت: 38000 تومان

معرفی کتاب:

هدف از ترجمه این مجموعه سه جلدی، در اختیار گذاردن یک برنامه درمانی مدرسه محور برای درمان اضطراب کودکان از طریق ارائه اطلاعات منسجم و تکالیف و تمرین های مدون بوده است. آنچه در این مجموعه سه جلدی-که شامل کتاب راهنمای درمانگر، کتاب کار کودک و کتاب کار والدین است- مطرح گردیده، درمانگر را قادر می سازد تا فرآیند درمان اضطراب کودکان به همراه درگیر کردن والدین و یا دیگر بزرگسالان را در این روند درمانی، به صورت دقیق و مرحله به مرحله در اختیار داشته باشد.

در درمان های شناختی-رفتاری اختلالات اضطرابی، به کودکان کمک می شود تا دریابند چقدر افکارشان در بروز نشانه های اضطرابی شان نقش دارد؛ و برای کاهش نشانه های اضطرابی خویش، چگونه می توانند افکار ناسازگار خود را اصلاح نمایند.

کاربرگ های طراحی شده در این کتاب، فرصتی برای کودکان فراهم می آورد تا مهارت های جدیدی که در طی برنامه ی شناختی-رفتاری مدرسه محور کودکان سرحال و به صورت گروهی آموزش می بینند را به صورت فردی و مشارکت فعالانه در طول جلسه و همچنین در خانه تمرین نمایند.

لازم به ذکر است که فعالیت ها و مطالب موجود در این کتاب به بهترین شکل سازماندهی شده؛ به طوریکه هر مجموعه از مطالب و فعالیت ها بر پایه مجموعه قبلی شکل می گیرد؛ لذا اکیدا توصیه می شودکه جلوتر از برنامه حرکت نکنید و در صورتی که مهارت قبلی را یاد نگرفته اید، به انجام مهارت بعدی نپردازید.

بخشی از متن کتاب:

امروزه اختلالات اضطرابی از جمله شایع ترین تشخیص های گزارش شده در مطالعات همه گیر شناسی اختلالات کودکان و نوجوانان هستند. کودکان با اختلالات اضطرابی، همواره در معرض قربانی شدن و نادیده گرفته شدن از طرف همسالان قرار دارند؛ و همچنین آنها با آسیب قابل توجهی در عملکرد و افت تحصیلی روبرو هستند، که این امر می تواند عامل خطر جدی برای ایجاد افسردگی، اختلال خواب و مسائلی مانند سوء مصرف مواد در آینده فرد شود. بخش عمده ای از اختلالات اضطرابی دوره کودکی، در بزرگسالی هم به صورت مزمن ادامه می یابند و این موضوع لزوم پیگیری و درمان این اختلالات را در دوره کودکی خاطرنشان می سازد؛ اما به دلیل هزینه بر بودن درمان های انفرادی و استفاده از کلینیک های درمانی، عده ای از کودکان بی بهره از درمان به بزرگسالی می رسند؛ در اینجاست که مدارس می توانند به عنوان محل نویدبخشی برای ارائه خدمات سلامت روان به کودکان پا به عرصه گذارند.

درمان مدرسه محور خصوصاً زمانی که در بین انواع خدمات آموزشی و مشاوره ای ارائه گردد، باعث افزایش نگرش مثبت برای دریافت خدمات مرتبط با سلامت روان در بین کودکان خواهد شد؛ بنا بر این دسترسی به درمان در مدارس می تواند مراقبت سلامت روانی را عادی سازی کرده و احتمال دریافت درمان توسط دانش آموزان نیازمند را افزایش دهد.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد