نام کتاب: شکست چرخه خشونت روانی (کتاب کار جهت ترمیم و درمان مناسب قربانیان سوءاستفاده‌های عاطفی)

نویسنده: ترزا کومیتو

مترجمان: دکتر فرزانه هراتیان- سمانه اوتادی- نرگس جباری

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 135

قیمت: 50000 تومان

معرفی کتاب:

بسیاری از افراد نمی‌دانند که سوءاستفاده­ی عاطفی به چه معناست و چه پیامدهایی دارد. سوء­استفاده، رفتاری است که به منظور کنترل عواطف یک انسان دیگر و با استفاده از ابزارهایی چون ایجاد ترس و وحشت، توهین کلامی و…. انجام می­ گیرد. فرد سوءاستفاده ­گر با القای باورهای نادرست و تضعیف‌کننده‌ تأثیرات تلخ و دردناکی در روح و روان قربانی می­ گذارد. وی به‌قدری با مهارت این کار را انجام می‌دهد که فرد قربانی نمی‌تواند دلیل پریشان‌حالی خود را بیابد و همه را ناشی از اشتباهات و خطاهای خویش می‌داند.

در این کتاب خانم ترزا کومیتو، زوج درمانگر و متخصص ازدواج و خانواده، با استفاده از تجربیات و مطالعات دقیق خود، ما را در شناسایی سوءاستفاده­ی عاطفی و پیچیدگی‌های آن راهنمایی می‌کند و با ارائه­ی راهکارهای عملی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند چرخه­ی معیوب خشونت روانی را متوقف کنند.

بخشی از پیشگفتار و مقدمه کتاب:

احساسات و عواطف بخش مهمی از زندگی انسان را شامل می‌شود؛ اما چطور می‌توان از عواطف خود مراقبت کرد؟ آیا تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده است در روابطی قرار بگیرید که نه‌تنها از آن احساس رضایت و خشنودی ندارید بلکه ازنظر عاطفی نیز شما را خسته و پریشان می‌کند. بااین‌حال قادر نیستید آن رابطه را ترک کنید؟ برخی از افراد آگاهانه یا ناآگاهانه، فرد مقابلشان را مورد سوءاستفاده­ی عاطفی قرار می‌دهند. سوءاستفاده‌ی روانی زمانی رخ می‌دهد که فرد با القای باورهای نادرست و تضعیف‌کننده‌ای در قربانی، تأثیرات دردناکی روی او می‌گذارد. این در حالی است ‌که خود قربانی از این سوءاستفاده­ ی عاطفی بی‌خبر است. وی مجبور می‌شود نیازها و خواسته‌های فرد سوءاستفاده­ گر را برآورده کند. فرد سوءاستفاده‌گر به‌قدری با مهارت این کار را انجام می‌دهد که فرد قربانی نمی‌تواند دلیل پریشان‌حالی خود را بیابد و همه را ناشی از اشتباهات و خطاهای خویش می‌داند. اگر هم سعی کند حرفی بزند، به ایرادگیر و حساس بودن و … متهم می‌شود.

ممکن است شما هم تجربه تلخ سوءاستفاده ی عاطفی را داشته باشید. هیچ‌چیزی به‌اندازه قرار گرفتن در یک رابطه­ی سوءاستفاده­ گرانه نمی‌تواند اعتماد، عزت‌نفس و حس امنیت شما را نابود کند که درنهایت می‌تواند منجر به افسردگی و حتی خودکشی شود. خشونت هیجانی و روانی، برخلاف خشونت جسمی و خانگی به‌خوبی مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است و افراد آگاهی دقیقی از آن ندارند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که سوءاستفاده­ ی عاطفی به چه معناست و چه پیامدهایی را دربرمی‌گیرد. خشونت خانگی یک رفتار واضح و مشخص است ولی سوءاستفاده­ی روانی اغلب به شکلی پنهانی و مخفی اتفاق می‌افتد. سوءاستفاده­ی عاطفی بدتر از سوءاستفاده­ ی جسمی است؛ چراکه به‌تدریج حس ارزشمندی را در فرد قربانی از بین می‌برد. سوءاستفاده­ ی عاطفی، هسته­ ی وجودی قربانی را از هم می‌پاشد و باعث دردهای عاطفی و زخم‌های روانی مادام‌العمر‌ می‌شود. از طریق سوءاستفاده­ ی عاطفی فرد برای ترساندن، کنترل و یا منزوی کردن شما اقدام می‌کند. سوءاستفاده­ گر می‌تواند همسر یا شریک زندگی، شریک تجاری، والدین یا رئیس شما باشد. مهم نیست که او چه کسی است، اما شما سزاوار این رفتار نیستید.

اولین قدم برای مقابله با سوءاستفاده­ ی عاطفی در یک رابطه تشخیص وجود آن در رابطه است. فرد باید با خود صادق باشد و تمام جوانب زندگی خود را مورد بررسی قرار دهد تا مطمئن شود که رابطه او با شریک زندگی چیزی به‌جز سوءاستفاده­ی عاطفی نیست. حال وقت آن می‌رسد که آستین‌ها را بالا بزنید و خود را از این شرایط رهایی بخشید.

در این کتاب خانم ترزا کومیتو، زوج درمانگر و متخصص ازدواج و خانواده با استفاده از تجربیات و مطالعات دقیق خود ما را در شناسایی سوءاستفاده­ی عاطفی و پیچیدگی‌های آن راهنمایی می‌کند و با ارائه راهکارهای عملی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند چرخه­ی معیوب خشونت روانی را متوقف کنند. خود را بازیابی و احیا کنند و به دنبال آن به رابطه‌ای سالم روی‌آورند.

هدف این کتاب کمک به شما در شناختن، فهمیدن و بهبودی از سوءاستفاده­ ی عاطفی است. اگر در حال خواندن این کتاب هستید، احتمالاً به این دلیل است که می‌دانید مشکلی پیش‌آمده است. ممکن است ندانید چگونه آن را توصیف و یا تعریف کنید اما به دنبال پاسخ و یافتن راه‌حل هستید. مهم است که بدانید درمان یک فرآیند است و شما به‌تنهایی قادر به انجام آن نیستید. از عزیزان، دوستان، اعضای خانواده و همکارانی که در اطراف شما هستند، درخواست کمک و حمایت کنید. همچنین باید از متخصصانی کمک بگیرید که تجربه­ ی شما را درک می‌کنند. مشاوران، مددکاران اجتماعی، درمانگرها و گروه‌های حمایتی فقط زمانی می‌توانند به شما کمک کنند که بتوانید شبکه­ ی حامیان خود را وسعت دهید.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد