نام کتاب: مدیریت کلاس درس برای دبیران دورۀ متوسطه

نویسندگان: ادموند تی. اِمِر- کارولین ام. اِوِرتسون

مترجمان: شمس الدین عارف- دکتر محمد سعید احمدی

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 416

 قیمت: 105000تومان

معرفی کتاب:

دانش آموزان دبیرستانی روحیات و ویژگی های خاص خودشان را دارند. آنها اغلب با پیشینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی متفاوت در کنار هم در یک کلاس درس قرار داده می شوند. مبرهن است که هر کدام از این نوجوانان توانایی ها و قابلیت های منحصر به فرد خود را دارا هستند و درعین حال (به قول معلم ها) شیطنت های خودشان را دارند. نیازها و انتظارات و همچنین شیوه های یادگیری آنها نیز بسیار متنوع و گسترده است. ناگفته پیداست که مدیریت مطلوب و مؤثر کلاسهای درس با چنین فراگیرانی فقط از عهده دبیران متخصص و مجرب برمی آید.

کتاب حاضر با در نظر گرفتن عوامل فوق ضمن پرداختن به مشکلات و پیچیدگی های پیش روی دبیران، راهکارهای گوناگونی را پیش پای ایشان می گذارد تا بتوانند به بهترین و مؤثرترین شکل ممکن کلاسهای خود را مدیریت کرده و دانش آموزان را از آموزش و پرورش مطلوب بهره مند سازند.

بخشی از متن کتاب:

دانش‌آموزانی که امروزه وارد مدارس کشور می‌شوند پیشینه‌ها، توانایی‌ها، هنجارهای فرهنگی، زبان، و مهارت‌ها‌ی بسیار گوناگونی دارند. برآوردن نیازهای آن‌ها و یافتن بهترین برنامه‌های یادگیری، دقت و مهارت می‌طلبد و گاهی ممکن است طاقت‌فرسا به نظر برسد. پژوهش‌ها به ما آموخته‌اند برای این‌که تدریس مؤثر به سرانجام برسد، یکی از وظایف اولیه و اصلی ما در مقام مربی، گسترش برنامه‌های ارزشمندی است که به یادگیری دانش‌آموز کمک کند. ایجاد سیستم کارامد مدیریت کلاس نیز در اولویت اول قرار دارد. آموزگارانی که چنین سیستم‌هایی را ایجاد کرده‌اند، چیزهای بسیاری درباره‌ی ویژگی‌های اساسی کلاس‌ها و تلاش‌شان برای ایجاد این سیستم‌ها به ما یاد داده‌اند.

ما می‌دانیم کلاسی که مدیریت ‌خوبی دارد و آموزگار آن از شرایط کلاس و رفتارهای ضروری دانش‌آموز برای محیط یادگیری سالم مطلع است، بنیان موفقیت تحصیلی دانش‌آموز را تشکیل می‌دهد. به‌علاوه، آموزگاران کارامد سخت می‌کوشند تا چنین بنیانی را خلق ‌کنند. این کتاب کارهایی را شرح می‌دهد که می‌توانید برای ایجاد محیط یادگیری برخوردار از مدیریت خوب انجام دهید: نخست برنامه‌ریزی در چند حوزه‌ی مهم پیش از شروع سال تحصیلی، سپس پیاده‌سازی طرح از آغاز سال، و سرانجام حفظ رویّه‌های مدیریت در سراسر سال.

ما با فراهم کردن فهرست‌های هم‌سنجی، کوته‌نگاشت‌ها، بررسی‌های موردی، و تمرین‌های حل مسأله این مطالب را سودمند و عملی ساخته‌ایم تا به شما در تصور کلاس درس حقیقی هنگام برنامه‌ریزی کمک کنیم. بررسی‌های موردی و تمرین‌های حل مسأله بر روی حوزه‌های مهم مدیریت یادگیری و رفتار دانش‌آموز متمرکزند. شما در این کتاب نکات بسیاری خواهید یافت که هنگام برنامه‌ریزی و سازماندهی کلاس‌تان‌ سودمند خواهد بود.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

آنچه رهبران آموزشی باید بدانند /ترجمه شمس الدین عارف

مهارتهای زندگی اسلامی / تألیف محمد سعید احمدی

مبانی و راهبردهای طراحی آموزشی / تألیف محمدسعید احمدی

مهارتهای ارتباطی / تألیف محمدسعید احمدی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد