نام کتاب: مقدمه‌ای بر مردم‌شناسی اعتقادات دینی با تکیه بر اعتقادات مردم ایران

تألیف: یعقوب (داود) شربتیان

ناشر: آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 223

 قیمت: 70000 تومان

معرفی کتاب:

تاریخ از آغاز تاكنون هرگز قوم و ملتی را سراغ ندارد كه بدون اعتقادات دینی زندگی كند و چنین می‌توان ادعا نمود كه قدمت دین و دین­ ورزی به اندازۀ قدمت حضور انسان بر این كرۀ خاكی است. چنانكه مطالعات باستان­شناسان و انسان­شناسان نشان داده است، مذهب جزو لاینفك زندگی بشری در تمام اعـصار بوده و دین به اندازه ­ای فراگیر و پیچیده است كه هیچ دوره­ای در تاریخ بشر، خالی از اعتقاد دینی نبوده است.

اصولاً می توان چنین ادعا نمود پیوند دین و آدمی پیوندی دیرین و پایدار؛ اما دستخوش تغییرات بوده است. دین همچنان به عنوان مؤلفه‌ای بنیادین به حیات خود در جوامع گوناگون بشری ادامه خواهد داد؛ اما در عین حال، با تأثیر پذیرفتن انسان از زمانه و محیطی که به سرعت دگرگون می‌شود، جایگاه، نقش و عملکرد دین نیز دگرگون خواهد شد. از این رو دین به عنوان یکی از مصادیق قدرتمند جامعه به‌طور کلی همۀ ابعاد زندگی بشری را تحت تأثیر قرار داده ‌است. تولد، ازدواج، مرگ و اخلاقیات یک تمدن در کالبد دین جای می‌گیرد و برای مطالعۀ هر پدیده‌ای بهتر است دین آن جامعه را نیز مد نظر داشت. در تحقیقات دین‌پژوهانه جدید نیز، دین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شناخت دین در جوامع صنعتی مدرن، دانش جامعه‌شناسی دین را پدید آورده و فهم دین در جوامع سنتی و کمتر توسعه یافته، به پیدایش علم مردم‌شناسی دین انجامیده است؛ اما موضوع تحقیق در هر دو رشتۀ مذکور، دین‌ و یا باورها و عقاید دینی، اعمال، آداب، رسوم و شعائر دینی عینیت یافته است و نه آنچه که توسط  متکلمان  و مبلغان دینی به عنوان دین حق و ثابت، وحی مُنزل تلقی می‌گردد.

كتاب حاضر نیز با نگاه مردم­ شناختی به بخش کوچکی از اعتقادات دینی اقوام و ملل گوناگون  به ویژه اعتقادات ایرانیان توجه دارد.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

تجلی آداب و رسوم و فرهنگ عامه در آثار سعدی، مولانا و حافظ/ تألیف یعقوب شربتیان

فرهنگ عامه مردم شهر یزد / تألیف یعقوب شربتیان

مقدمه ای بر مردم شناسی اعتقادات دینی با تأکید بر اعتقادات مردم ایران / تألیف یعقوب شربتیان

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد