نام کتاب: بین­ المللی کردن برنامۀ درسی (بین­ المللی شدن آموزش عالی)

نوشتۀ: بتی لیسک

ترجمۀ: عبدالرضا خدری- براتعلی غضنفری نژاد

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1401

تعداد صفحه: 200

قیمت: 115000 تومان

معرفی کتاب:

کتابی که ترجمۀ آن­ را پیش روی دارید یکی از نخستین آثاری است که مبحث بین­ المللی برنامه درسی را مورد بررسی قرار داده است که به­ طور مطلوب نیز از عهدۀ آن برآمده است، شامل دو بخش و هشت فصل است که در این مقدمه، عناوین آن به­ طور اجمالی طرح می­ شود.

بخش نخست که عنوان آن مفاهیم و فرآیندهاست خود پنج فصل را دربرمی­گیرد. در فصل اول که خود مقدمه ­ای است بر کتاب گونه­ های برنامۀدرسی را مورد بررسی قرار می­ دهد و تعاریف و نقاط قوت و ضعف آنها را نیز بیان می­دارد. فصل دوم نیز به چرایی بین ­المللی کردن برنامۀدرسی می­ پردازد؛ در فصل سوم یک چهاچوب مفهومی از این موضوع ارائه می­دهد؛ فصل چهارم هم به مطالعۀ فرآیند بین­ المللی کردن پرداخته و فصل پنجم نیز به توانایی فارغ‌التحصیلان و تابعیت جهانی و صلاحیتهای بین ­فرهنگی توجه می­ کند.

بخش دوم از این کتاب به موضوع بین­ المللی کردن برنامۀدرسی در حوزۀ عمل توجه می­ کند که این قسمت نیز از سه فصل تشکیل شده است بدین ­ترتیب؛ فصل ششم به بحث یادگیری، تدریس و ارزشیابی آنها می­ پردازد و فصل هفتم، به موضوع گونه­ گونی دانشجویان در عرصۀ بین­ المللی توجه دارد و در نهایت فصل پایانی هم موضوع بازدارنده ­ها و وادارنده ­ها و ایده­ های توانمند و امیدوارانه پیرامون بین­ المللی کردن برنامۀدرسی مورد مطالعه قرار گرفته است. مترجمان نیز فصلی با عنوان جهانی­ شدن به این کتاب افزوده­ اند و در این فصل  مسئله جهانی­ شدن و لزوم آن در عصر حاضر را مورد بررسی قرار داده ­اند و در آن تشابهات و تفاوتهای بین ­المللی کردن و جهانی­ شدن نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود این است که در این ترجمه بخش سوم از کتاب که به منابع و مطالعات موردی پرداخته است، ترجمه نشده است.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور: 

بین المللی کردن برنامه درسی/ ترجمه عبدالرضا خدری

مدیریت کلاس درس (مبانی نظری و رویکردها)/ تألیف عبدالرضا خدری

نگرشی به مدیریت اسلامی/ تألیف عبدالرضا خدری

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد