نام کتاب: سازماندهی یادگیری در کلاس­های مدارس ابتدایی

مؤلف: جان دین

مترجمان: سعید مذبوحی- احسان عالی زاده گراوند

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 439

قیمت: 125000 تومان

معرفی کتاب:

هرگاه درهای یادگیری سازماندهی شده را با انتخاب مسیر درست و با تکیه بر توانایی خود دانش آموزان به روی آنها بگشاییم، اهداف بزرگ برای این دانشمندان کوچک دست یافتنی و رسیدن به قله های علمی میسر می شود. به دانش آموزان یاد دهیم که هر کدام به یک «یادگیرنده مستقل» تبدیل شده و با انتخاب بهترین شیوه یادگیری برای خود، بنا و عمارت یادگیری را خودشان بسازند.

بخشی از مقدمه کتاب:

این کتاب دقیقاً همین کار را انجام می دهد: به شما کمک می کند تا در مورد فلسفه آموزش و شیوه تدریس ترجیحی خود تأمل کنید و با استفاده از این موارد به تجزیه و تحلیل آنچه در واقع در کلاس شما اتفاق می افتد، بپردازید. ما با توجه به اهداف، علایق و توانایی های خاص و نیازهای کلاس شما، مهارت ها و دانشی را که نیاز دارید بررسی خواهیم کرد تا بتوانید کار خود را در کلاس بهتر سازماندهی کنید. معلمان خوب، معلمان تأملی (انعکاسی) هستند. استرمن و کوتکمپ (96 :1994) اظهار داشتند که “عمل تأمل به عنوان ابزاری تلقی می شود که از طریق آن افراد می توانند سطح بالاتری از خودآگاهی در مورد ماهیت و تأثیر عملکردشان را ایجاد کنند، همان آگاهی که فرصت هایی را برای رشد و پیشرفت حرفه ای ایجاد می کند”. آموزش تأملی یا انعکاسی شامل فکر کردن در مورد احساساتی است که در شرایط کلاسی به وجود نمی آید.

استرمن و کوتکمپ پیشنهاد می کنند که داده های مشاهده ای را جمع آوری کرده و در این باره تحلیل و تأمل کنید و از خود سوالاتی از قبیل “چرا وقایع آنطور که باید، اتفاق افتاد؟ چه عقاید و احساساتی موجب اقدامات من شده است؟ آیا اقدامات من با مقاصدم مطابقت دارد؟ آیا اقدامات من به نتایج موردنظرم منجر شده است؟” را بپرسید.

پولارد و تان (1 :1987) درباره ماهیت آموزش تأملی (انعکاسی)، اظهارات زیر را بیان می کنند:

  • آموزش تأملی یا انعکاسی به معنای توجه فعال به اهداف و پیامدها و همچنین به ابزار و کارایی فنی آنها است.
  • آموزش تأملی ترکیبی از مهارت های تحقیق و اجرا با نگرش ذهن باز، مسئولیت پذیری و صمیمیت قلبی است.
  • آموزش انعکاسی در یک فرآیند چرخه ای یا مارپیچی به کار می رود که در آن معلمان به طور مداوم عملکرد خود را نظارت و ارزیابی کرده و مورد تجدید نظر قرار می دهند.
  • آموزش انعکاسی مبتنی بر داوری معلم است که بخشی از آن با خودتأملی و بخشی به وسیله بینش های آموزشی صورت می گیرد.

هر فصل از این کتاب حاوی پیشنهاداتی است که به شما امکان می دهد تا وضعیت خاص خود را در زمینه هر کدام از کارهای مورد بحث خود در آن فصل مرور کنید. این پیشنهادات به شما کمک می کند تا زمینه هایی را که در آنها می خواهید پیشرفت بیشتری در کار خود داشته باشید، برجسته کنید و این امکان را به شما می دهد تا با توجه به نتیجه گیری خود، برنامه ریزی نمائید. شما ممکن است در این کتاب به شکل فصل به فصل پیش بروید و با رجوع به نقطه نظرات خود، درباره آنها فکر کنید. از طرف دیگر ممکن است دوست داشته باشید قسمت های خاصی از کار خود را برای بررسی و تحلیل انتخاب کنید.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد