نام کتاب: کودکان در خانواده ­درمانی (درمان و آموزش)

ویرایشگر: جان جی زیلباخ

ترجمه و تالیف: دکتر علی اکبر ارجمندنیا- سرور مدحی

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1401

تعداد صفحه: 208

قیمت: 120000 تومان

معرفی کتاب:

کودکان عضو مؤثر در هر خانواده ای به حساب می آیند که لازم است مشاوران و درمانگران در کار با خانواده هایی که فرزند خردسال و یا کودک دارند، آن را مورد توجه قرار دهند. بی توجهی به نقش و اهمیت کودک می تواند نتایج خانواده درمانی را با چالش مواجه کند. از این رو لازم است خانواده درمانگر با هر رویکرد نظری آمادگی ذهنی برای این موضوع داشته باشد و طراحی فضای اتاقی که در آن مشاوره و درمان را انجام می دهد، بر اساس این موضوع مناسب سازی کند.

طبیعی است که در انجام مراحل فعالیت بالینی- مصاحبه، مشاهده و معاینه و طراحی درمان- لازم است برای کودک نقش و جایگاه قائل بود. کتاب کودکان در خانواده درمانی منبعی مفید و ارزشمند برای درمانگرانی است که می خواهند رویکردی را در پیش گیرند که بتواند به نیازهای همه اعضای خانواده و پویایی های برآمده از حضور کودک را برآورده کند.

پیشگفتار کتاب:

تعامل با خانواده ­ها در اتاق مشاوره و درمان تعاملی جذاب و در عین حال پیچیده است. خانواده­هایی که دارای فرزند هستند در جریان درمان، پویایی­ های ویژه­ ای را ایجاد می­کنند که درمانگر نمی­تواند نسبت به آن­ها بی­ تفاوت باشد. بی ­تفاوتی نسبت به کودکان سم مهلکی است که می­تواند نتایج خانواده­ درمانی را با چالش مواجه کند. لازم است همیشه درمان با واقعیت­های در حال گذار خانواده تطبیق داده شود. یک واقعیت غیر قابل­ انکار، کودکان در خانواده هستند. از این رو روان­درمانگر یا خانواده­ درمانگری که با خانواده­ های دارای فرزند به ویژه فرزندان کم سن و سال کار می­کند ضرورت دارد خود را در این خصوص آماده کرده و تعلیمات لازم را در این زمینه ببیند.

منابع و متون تهیه شده عمدتاً یا به طور مجزا به حوزه خانواده پرداخته ­اند یا حوزه کودک و نوجوان. کمتر منبع یا متنی را می­توان دید که این دو حوزه تخصصی را با هم تلفیق کرده باشد. کتاب کودکان در خانواده­ درمانی کتابی است که توسط جان زیلباخ در این زمینه در ده فصل تهیه شده است. در این کتاب خواننده با نظرات افراد مختلف و مطرح حوزه خانواده­درمانی در فصول مختلف آشنا می­شود. در هر فصل و به تناسب گرایش و تجربه هر مولف یا مولفان رویکردهای نظری مختلف مدنظر قرار گرفته است. بر این اساس این کتاب خواننده را محدود به یک دیدگاه نظری نمی­کند و چالش­های مهم و مفید حضور کودکان در خانواده ­درمانی را مدنظر قرار می­دهد.

این کتاب متنی هیجان ­انگیز است چرا که با تلفیق مطالب و منابع مختلف توانسته پا به عرصه­ای بگذارد که پر از چالش­های جذاب برای درمانگران حوزه کودک و خانواده است. در نسخه فارسی این کتاب تلاش شده در حد لزوم به یافته ­های جدید در حوزه کودک و خانواده ­درمانی توجه شود تا خوانندگان به مباحث جدید در این حوزه هم توجه داشته باشند. امیدواریم این کتاب بتواند برای دانشجویان، درمانگران و مشاوران در حوزه خانواده درمانی، کودک و نوجوان مفید و موثر باشد.

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد