نام کتاب: ایده های اصلی برای منتورینگ معلمان ریاضی

گردآوری، ترجمه و تألیف: دکتر فرشته زینی وند نژاد

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 168

قیمت: 55000

معرفی کتاب:

منتورینگ تازه معلمان توسط افراد با تجربه یکی از موضوعات آموزش ریاضی است که در دوره های آموزش معلمان مورد توجه قرار می گیرد. کتاب حاضر بر این اساس طراحی شده است ؛ با این تفاوت که منتورینگ تازه معلمان ریاضی بر اساس یافته های پژوهشی آموزش ریاضی درباره مفاهیم مختلف ریاضی و فرآیندهای ریاضی از جمله تفکر و استدلال است.

در این کتاب به تفکر ریاضی، استدلال  هندسی، استدلال جبری، استدلال عددی و استدلال تابعی پرداخته شده است. انتخاب مفاهیم کتاب با دقت و بر اساس اولویت های پژوهشی بوده است و در پایان هر قسمت، منابع پژوهشی مرتبط معرفی شده است که محققان و معلمان ریاضی می توانند برای مطالعه و بررسی بیشتر به آنها مراجعه کنند.

علاوه بر معرفی منابع نوشتاری، منابع دیجیتالی و نقش آنها در ارتقای تفکر و استدلال همراه با مستندات مربوطه آورده شده است. در کتاب به پروژه های مطرح آموزش ریاضی که در مؤسسات علمی بزرگ دنیا انجام شده اند نیز اشاره شده است که می توان به پروژه اعداد گویا اشاره کرد که به وسیلۀ بنیاد ملی علوم در مینه سوتا انجام شده است. ضمناً نوع ارائه مطالب نمونه خوبی برای آموزش های تعاملی است که می تواند هم در کلاس های حضوری و هم  در کلاس های مجازی به کار رود.

رویکردهای آموزشی نوآورانه ای در کتاب بیان شده است که می تواند توسط منتوران و همچنین معلمان در کلاس های درس ریاضی برای ارتقا فرایندهای ریاضی و یادگیری مفاهیم ریاضی استفاده شوند.

بخشی از پیشگفتار کتاب:

یکی از موضوعاتی که در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزش ریاضی مطرح است مبحث منتورینگ  (mentoring)نیروهای تازه‌کار توسط نیروهای باتجربه است. منتور(mentor) کسی است که دانش، مهارت یا تجربه‌های خود را برای کمک به رشد و توسعه دیگران به اشتراک می‌گذارد. اما یک مربی یا کوچ (coach) کسی است که مشتری را در رسیدن به اهداف خود راهنمایی و کمک می‌کند که به پتانسیل‌های کامل خود دست پیدا کند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های منتورینگ و مربیگری این است که منتورینگ مستقیم و مربیگری غیرمستقیم است. در جلسات منتورینگ، احتمالاً منتور بیش ازآنچه صحبت کند عمل می‌کند، درحالی‌که در جلسات مربیگری، کوچ یا مربی سؤالاتی را مطرح می‌کند و از افراد می‌خواهد که روی آن‌ها تأمل داشته باشند و در خصوص آن‌ها صحبت کنند. به‌هرحال هردوی منتورینگ و کوچینک در مورد کمک به افراد برای رسیدن به‌جایی است که می‌خواهند با استفاده از تجارب منتور یا کوچ دست پیدا کنند.

موضوعاتی که در این کتاب ارائه می‌شوند به‌دقت انتخاب‌شده‌اند و مضامین پداگوژیکی قدرتمند و به‌هم‌پیوسته از برنامه درسی ریاضیات مدرسه‌ای را پوشش می‌دهند. در هر فصل ابتدا چند فعالیت در گام‌های مقدماتی و سپس در ادامه فعالیت‌های تأملی پایانی ارائه می‌شوند. دوره بر توسعه و ارتقا استدلال جبری، هندسی، عددی و تابعی تأکید دارد. بنابراین، کتاب حاصل گردآوری و ترجمه و تألیف مفاهیمی در خصوص انواع تفکر و استدلال (تفکر ریاضی، استدلال جبری، استدلال هندسی، استدلال عددی و استدلال تابعی) است. این کتاب شامل 5 فصل است که در فصل اول به‌طورکلی به مبحث تفکر ریاضی، تعاریف مربوطه و چگونگی ارتقای آن می‌پردازد. در انتهای فصل منابعی که این فصل بر مبنای آن‌ها نگاشته شده است معرفی‌شده‌اند. در فصل دوم به چگونگی ارتقای استدلال جبری می‌پردازد. در این فصل به روابط ریاضی، زبان جبری و حل معادلات می‌پردازد. توصیه‌ها بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده درباره این موضوعات هستند. در فصل سوم به توسعه استدلال هندسی می‌پردازد که فصل با کار روی نمودارها شروع می‌شود سپس به تجسم می‌پردازد و درنهایت هم «تغییرناپذیرها» را بررسی می‌کند. در فصل چهارم به پرورش استدلال عددی می‌پردازد که این فصل شامل اعداد منفی و نماد «منها» و سپس مفهوم کسرها است که از میان عملیات روی کسرها مباحث و مشکلات مربوط به تقسیم کسرها موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند. در فصل آخر استدلال تابعی بیان می‌شود که شامل دانش توابع، بازنمایی گرافیکی از توابع و ریشه دوم است. در تمامی فصل‌ها منابع بسیار معتبر از پژوهش‌های

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

ایده های اصلی برای منتورینگ معلمان ریاضی/ اثر دکتر فرشته زینی وند نژاد

روش تدریس ریاضی در دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه/ ترجمه دکتر فرشته زینی وندنژاد

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد