نام کتاب: تفسیر عاطفی آزمون آدمک گودیناف- هریس

نویسندگان: دکتر مهناز مغانلو- فاطمه وهابی نژاد

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 136

قیمت: 45000 تومان

معرفی کتاب:

کتاب حاضر به تفسیر شاخص های عاطفی آزمون آدمک گودیناف- هریس می پردازد. آزمون آدمک گودیناف از ابتدا با هدف سنجش هوش کودکان ساخته شد، ولی طی سالهای بعد از اعتبار آن جهت تعیین هوش انتزاعی کاسته شد و به  عنوان ابزاری جهت تشخیص حالات هیجانی و عاطفی کودکان در کنار ابزارهای ترسیمی دیگر نظیر ترسیم خانواده، تست خانه- درخت- آدم  در کلینیک مورد استفاده بالینی قرار گرفت. از طریق نحوه ترسیم آدمک می توان انواع اختلال های هیجانی و رفتاری در دو دسته  اختلالهای درون نمود  و برون نمود را تشخیص داد. اختلال‌های درون نمود، آن دسته از اختلال‌های مرتبط با اختلال خلقی (افسردگی عمده، خفیف و اختلال دو قطبی)، مشکلات مرتبط با خودآگاهی، اضطراب، نگرانی، کناره گیری، کمرویی می‌باشد که نمود نشانه‌های بیماری بر خود فرد است. اختلال‌های برون نمود، در برگیرنده دو گروه رفتارهای قانون شکنانه، پرخاشگرانه و ناسازگاری می‌باشد. این اختلال، به عنوان اعمال و رفتارهایی مخرب و مقابله ای همراه با پرخاشگری شدید توصیف می‌شوند و اغلب متوجه دیگران و بیرون از خود فرد می‌باشد. اختلال‌های رفتاری برون نمود شامل سه دسته اختلال؛ اختلال سلوک، اختلال نافرمانی مقابله ای و کاستی توجه، بیش فعالی می‌باشند.

کتاب حاضر به عنوان یک  راهنما جهت تشخیص و تفسیر انواع اختلال های عاطفی، هیجانی در کودکان همراه با کدگذاری برای نمره گذاری وارزشیابی برای تعیین سن رشد یافتگی روانی، عاطفی کودک توسط آزمون آدمک گودیناف به شمار می آید.

مقدمه کتاب

بسياري از روانشناسان از مدت‌ها قبل بر اين عقيده بوده ‎اند كه همۀ افراد خواه تعلیم‌دیده باشند يا نباشند به هنگام كشيدن يا رنگ كردن يك تصوير ناخودآگاه شمه ‎اي از وضعيت عاطفي خود را بيان مي‎كنند. سيمون[1] در سال 1876 ضمن پژوهش دربارۀ (تخيل ديوانگي) وجود نوعي رابطه ميان نقاشی‌ها و نشانه ‎هاي رفتاري بيماران شديداً آشفته را مورد توجه قرار داد (گوديناف)[2]، در سال (1926) عمدتاً به سنجش هوش از طريق نقاشي مي‎ پردازد و خاطرنشان مي‎كند تحليل نقاشي كودكان براي ارزيابي عاطفي آن‌ها به کار می آيد.

كان مك‎اوور يك آزمون نقاشي به نام كشيدن يك شخص ‎(DAP) را در سال 1949 طراحي كرد. در اين آزمون يك صفحه كاغذ ‎(A4) با يك مداد نرم و پاك ‎كن در اختيار آزمودني قرار مي‎گيرد و از او می­خواهند كه تصوير يك شخص را بكشد، هنگامي كه كشيدن اين نقاشي به پايان رسيد يك صفحه كاغذ سفيد ديگر به وی داده مي‎شود تا جنس مخالف تصوير قبلي را بكشد. (مك اوور) معتقد بود كه كودك در نقاشي ‎هايش ذهنيات خود را فرافكني مي‎كند؛ ولي نقاشی‌ها را بيان جنبه ‎هايي از شخصيت مي‎داند كه دائمي ‎تر و پايدارتر از حالات عاطفي گذراست و چهره‎اي كه اول آزمودني مي‎كشد منعكس‎ كنندۀ همانندسازي نقش جنسي اوست.

اليزابت كوپنيز در سال 1968 رويكرد بسيار متفاوتي از جنبه ‎هاي عاطفي بيان نقاشي ارائه مي‎دهد وي بر اساس نظريۀ روابط بين فردي (ساليوان) كار خود را بر اين فرض بنيان می نهد كه نقاشي چهرۀ انسان در درجۀ اول بازتابي از سطح تكامل و مناسبات بين فردي كودك يعني نگرش او نسبت به خودش و اشخاص مهم ديگر در زندگي اوست. به نظر (كوپينز) نقاشي بيش از آنكه نمايشگر خصوصيات شخصيتي پايدار باشد بازتابي از حالات عاطفي جاري است. وي برخلاف مك ‎اوور از هر كودك يك نقاشي مي‎گرفت و با استفاده ازكار مك ‎اوور شاخص عاطفي را در نقاشي كودكان تعیین مي‎كرد كه غالباً در نقاشي كودك پريشان بيش از كودك بهنجار ديده مي‎شود.

[1] simon,w,E

[2] Goodenagh,F

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد