نام کتاب: سرطانِ مغز (واکاوی مبتلایان به اختلال طیف اسکیزوفرنی)

مولف: حسین رضا میرزایی

ناشر: انتشارات آوای نور

چاپ: اول 1400

تعداد صفحه: 176

قیمت: 50000 تومان

معرفی کتاب:

اختلال اسکیزوفرنی یکی از شایع­ترین بیماری­های روانپزشکی است به طوری که 50 درصد تخت­های مراکز روانپزشکی توسط بیماران اسکیزوفرن اشغال می­شوند و این اختلال یک نشانه بالینی است که به باور برخی پژوهشگران بدترین نوع بیماری برای انسان بوده و شاید مشکل­ترین تعریف را داشته باشد. به دلیل شیوع زودرس بیماری و ایجاد اختلال در همه عمر و نیاز به مراقبت­های پیوسته و پیگیر، اختلال یاد شده هزینه هنگفت و فزاینده­ای را بر سامانۀ بهداشتی- روانی وارد می­کند.

کتاب سرطانِ مغز حاصل سال­ها مطالعات گستردۀ نگارنده در حیطۀ بیماری­های روانپزشکی و تجربۀ کار بالینی با مبتلایان به اسکیزوفرنی و ارتباط با خانواده­ های آنها است. لذا این کتاب با بیانی شیوا و سلیس توأم با آموزه­ای علمی و غنی، کمک­ حالِ خانواده ها است تا بتوانند در فرایند درمان و بازتوانی مشارکت فعالی داشته باشند. از این­ رو، مطالعۀ کتاب حاضر را به اهل کتاب و کتابخوانان، عموم درمانگران، روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی، مشاوران و هر گروه یا حرفه­ ای که با توانکاه­ترین بیماران روانپزشکی سروکار دارند، توصیه می­کنم.

بخشی از مقدمه کتاب:

اضطراب، افسردگی، تنهایی، کم رویی، شکست، اختلافات زناشویی، بیماری، درد، رنج، ضربه­های روحی و… این واژه­ها به خوبی برای انسان قرن معاصر آشناست.

گرچه پیدایی و شناخت نوع جدیدی از بیماری­های روان تحت عنوان اسکیزوفرنی­ به یک سده قبل باز می­گردد لیکن نگارش چنین کتابی در این دهه آسان نیست. اسکیزوفرنی اختلالی است که مرز نمی­شناسد. سن، جنس، طبقۀ اجتماعی، نژاد و فرهنگ و … آن را محدود نمی­کنند و در همۀ کشورها، فرهنگ­ها و اعصار تاریخی رد پای آن را می­توان دید.

یکی از بیماری­های اصلی روانپزشکی، اسکیزوفرنی است. متأسفانه تاکنون نام مناسبی به زبان فارسی برای آن انتخاب نشده است. در منابع مختلف فارسی از کلمه روانپریش استفاده شده است که شامل مجموعه­ ای از اختلال­های شدید روانپزشکی می­شود که اسکیزوفرنیا نیز جزو آنان محسوب می­گردد. از این رو در این کتاب نیز از نام “اسکیزوفرن یا اسکیزوفرنیا” استفاده می­شود. هیچ اختلال روانی، پیچیده ­تر و عجیب­تر از اسکیزوفرنی وجود ندارد. به باور برخی از پژوهشگران بدترین نوع بیماری برای انسان بوده و شاید مشکل­ترین تعریف را هم داشته باشد. این اختلال ریشه در دل تاریخ دارد و از دیرباز با انسان­ها همراه بوده است. اسکیزوفرنی به یک بیماری مزمن و شدید روانی اطلاق می­شود که ناشی از اختلالات مغز است و موجب اضطراب و آشفتگی بیمار در طول عمرش می­ شود. در حقیقت، این بیماری شامل بیماری­های روانی مختلفی است که در قالب یک بیماری پدیدار می­شوند. در حالت کلی، نبود تجانس در نظام فکری نشانۀ اسکیزوفرنی است. این بیماری، هویت فرد، مغز و کارکردهای آن را متأثر می­سازد؛ به طوری که توانایی تفکر واضح، تجربه و بروز عواطف و هیجان، درک موقعیت­ها و روابط اجتماعی و استنباط از تجربیات گذشته برای برنامه­ریزی در آینده را تحت تأثیر قرار می­دهد. در غالب موارد، تمام جنبه­های زندگی آنها عمیقاً تحت تأثیر اختلالشان قرار دارد. این گروه روابط آشفته ­ای دارند، در حفظ کردن شغل ثابت مشکل دارند و گاهی وقت­ها افسردگی و تنهایی تا آخر عمر آنها را رها نمی­کند. اسکیزوفرنی به شدت مخرب است و می­تواند شخص مبتلا را از زندگی طبیعی ساقط نماید. این بیماری به خودی خود کشنده نیست اما رنج حاصل از آن توصیف ناپذیر است.

به دلایل زیر مطالعۀ این کتاب ارزشمند در حوزۀ اسکیزوفرنی را توصیه می­نمایم:

  1. پژوهش­ها نشان داده­اند که هیچ فرهنگ و مجموعه انسانی از بروز اسکیزوفرنی در امان نبوده است. همچنین شیوع بالای آن در کل جهان و به تبع آن در ایران باعث شده خانواده ­های زیادی درگیر یا در معرض این بیماری مزمن و ناتوان کننده باشند. متأسفانه حوزۀ نشر و رسانه در ارائۀ کتابهایی از این دست کمبود زیادی دارد. بنابراین این کتاب در راستای رفع این نقص ارزشمند است.
  2. متأسفانه بنا به دلایل فراوان موجه و غیر موجه، متخصصین حوزه روان این بیماری را به مردم مخصوصاً والدین و مراقبین غیر حرفه­ای به صورت ساده تبیین نمی­کنند. در این کتاب بیماری اسکیزوفرنی به طور مناسب از پوستۀ تخصصی خارج و برای عموم قابل فهم ارائه شده است.
  3. درمان این بیماری مزمن و ناتوان کننده به صورت ترکیب دارو درمانی و توانبخشی می­باشد. در این کتاب، مبسوط به موارد جامعه ­نگر و توانبخشی پرداخته شده است که می­تواند راهنمای مراقبین باشد.
  4. نویسنده، در بخش پایانی کتاب به آخرین قانون بازنویسی شدۀ بیماران روان اشاره کرده است. این قانون و موارد مندرج آن در کمتر کتابی با نشر عام چاپ شده است. بنابراین این کتاب را از این نظر متمایز می­کند.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

افقهای نوین تغییر جنس خواهان /  تألیف حسین رضا میرزایی

سرطان مغز / تألیف حسین رضا میرزایی

من پنهان / تألیف حسین رضا میرزایی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد