نام کتاب: افق­های نوین تغییرجنس خواهان

مؤلف: حسین رضا میرزایی

ناشر: آوای نور

چاپ: دوم 1402

تعداد صفحه: 236

قیمت: 220000 تومان

معرفی کتاب:

یکی از بحث­های اجتماعی پر تنش جهان امروز، پدیدۀ تغییرجنس خواهی است. این پدیده یک اختلال در هویت جنسی است که در آن افراد به طور قطع و یقین باور دارند که جنسیت روانی آنها با جنس آناتومی آنها در تضاد است. از این رو، برای رهایی از زندان جسم و ملحق شدن به جنسیت دلخواه دست به عمل جراحی تغییر جنس می­زنند. اگرچه در گذشته موضوع تراجنسی­ها کم و بیش وجود داشته ولی اکنون با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، ابعاد جدیدتری فرا روی ما گشوده شده است.

کتابی که هم اکنون در دست شماست حاصل سال­ها پژوهش و مطالعات گسترده نگارنده است که با بیانی شیوا، سلیس و همه فهم و در عین حال علمی به نگارش درآمده است. به گواه صاحبنظران حرفه ­های یاورانه کتاب افق­های نوین تغییرجنس خواهان جامع­ترین کتاب در حوزه تراجنسی­هاست که نظیر آن در کتابخوانه­ها یافت نمی­ شود. لذا مطالعه این کتاب ارزشمند را به تمام درمانگران، روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی، مشاوران، حقوقدانان، خانواده­ ها و اهل کتاب و کتابخوانان توصیه می­ کنم. امیدوارم همانطور که من از نوشتن این کتاب لذت بردم، شما از خواندن آن نیز لذت ببرید.

بخشی از متن کتاب:

یکی از چالش برانگیزترین پدیده­ های اجتماعی در جهان امروز، حضور افرادی است که در دسته­ بندی کلیشه­ ای و سنتی مرد و زن نمی ­گنجند. این گروه تحت عناوین مختلفی همچون تراجنسی، تبدیل خواهی جنسی، تغییرجنس خواهی یا دگرجنس باوری نامگذاری می ­شوند. اکنون که تعداد این افراد هم کم نیست و در سال­ های اخیر آهنگ شیوع قابل ملاحظه­ ای داشته است. در حالی که بسیاری از مردم این پدیده را انحراف قلمداد می ­کنند، پزشکان با اتکا به قدرت مافیایی آن را بیماری می­دانند که باید درمان شود، در این میان رویکرد حرفه­ های یاورانه به این موضوع نگاه حمایتی و بازتوانی است که در نوع خود در خور توجه است.

ترنس سکشوال­ها از این طرز تلقی و دیدگاه­های بدوی گذشته است که آنها را تسخیر شدن توسط شیاطین و ارواح می­ دانستند. قرن 21 سرآغاز طرح این مفهوم بود که تغییرجنس خواهی پدیدۀ نوظهوری است که نیازمند درمان و مراقبت انسانی است.

ترنس­سکشوالیسم یک اختلال در هویت جنسی است که در آن فرد به طور قطع و یقین باور دارد که جنس روانی­شان با جنس آناتومی آنها در تضاد است. به عبارتی، ترنس­سکشوالیسم به یک ناسازگاری قابل توجه بین جنسیتی که فرد در طول زندگی تجربه می­ کند و جنسیتی که مختص به زمان تولد اوست اشاره دارد. این موضوع پدیده ­ای است که افراد مبتلا را دچار سردرگمی می­ کند و آنها را از پذیرش و ارائه مسئولیت­ها، حقوق و امتیازات اجتماعی محروم می­دارد چرا که جامعه اغلب از پذیرش آنها پرهیز می­ کند و همین موضوع سبب می­ شود که مسیر زندگی فرد دگرگون شود و مشکلات فراوانی را در زمینه ­های مختلف ایجاد کند؛ مشکلات روانشناختی ­ای همچون احساس یأس، اضطراب و افسردگی.

با وجود اینکه افراد دارای اختلال هویت جنسی بخشی از بدنۀ جامعه ما را تشکیل می­ دهند اما نه تنها برای مردم عادی بلکه برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور نیز چندان نام آشنا و شناخته شده نیستند. از طرف دیگر افرادی که با این مقوله آشنایی دارند و هنر قلم زنی در این حوزه را دارند تابوی حرف زدن حول موضوع، آنها را دچار غفلت از این قشر آسیب پذیر نموده است.

سایر آثار مؤلف/ مترجم در انتشارات آوای نور:

افقهای نوین تغییر جنس خواهان /  تألیف حسین رضا میرزایی

سرطان مغز / تألیف حسین رضا میرزایی

من پنهان / تألیف حسین رضا میرزایی

کلیه حقوق مطالب این سایت متعلق به انتشارات آوای نور می باشد